Alle updates van Esmee

Mrs. Bera verteld over de impact van een project

Dat er nu een goede kleuterschool staat in Nyamagana heeft een grote impact. Het is niet alleen belangrijk voor de kinderen zelf, maar ook voor hun ouders, de basisschool en voor de gemeenschap.

In de ene video verteld mrs. Bera (ze werkt bij partner organisatie AEE Rwanda), over de impact van het gebouw. Ze noemt onder andere dat het "waarde toe voegt aan het onderwijs in deze gemeenschap. Als de kinderen naar de basis school komen zonder dat ze naar de kleuterschool zijn geweest is het veel lastiger om een goede start te maken. Op de basisschool kunnen ze voortbouwen op wat de kinderen in 3 jaar al hebben geleerd op de kleuterschool. Dat is een enorme basis, en helpt de kinderen in hun ontwikkeling op de basisschool. Hierdoor kan de kwaliteit van het onderwijs enorm toenemen.
Het is ook een bijdrage aan het welzijn van de ouders. Zonder kleuterschool zijn ze veel tijd kwijt met de zorg voor de kinderen, en hebben ze geen tijd om andere werkzaamheden te doen die belangrijk zijn voor het gezin/huishouden.
Het draagt ook bij aan het welzijn van de kinderen: waar kinderen anders maar wat zouden rondlopen in de gemeenschap zonder iets te leren, kunnen ze nu - in de periode in hun leven waar hun hersenen snel ontwikkelen - in een prachtige omgeving ontzettend veel leren. "

En over de komst van de groep verteld mrs. Bera: "afgelopen zomer was ik hier in juli en augustus samen met de groep aan het werk aan deze ECD. Het was voor mij de eerste keer met zo'n project mee te doen. Ik was enorm geïnspireerd door de groep: het was een groep van voornamelijk jongeren. Ik was onder de indruk van de nederige houding doordat ze 3 weken lang op matrassen sliepen die op de grond lagen in klaslokalen. Dat is vast niet zo comfortabel als in Nederland. Dat liet mij zien dat dit een opoffering is voor de jongeren. Daarnaast hebben de jongeren fondsen geworven om dit project te realiseren en komen ze zelf ook nog helpen met het werk zelf. Dat betekend dat ze eigenlijk 2x bijdragen aan het project. Ook was ik onder de indruk van hoe goed georganiseerd het team was. Ik herinner me de stem van Erik (hoofdleider) nog goed die de jongeren elke ochtend met een speciaal geluid wakker maakte. Ik verbleef zelf bij de meiden, en ik herinner me nog dat de meiden dan snel opstonden en snel naar de plek gingen waar ze smorgens bij elkaar kwamen.
De samenwerking op de bouwplaats was ook erg goed: ik zag dat elke deelnemer samen werkte met één van de lokale mensen, en hoe ze tijdens het werk gebrand waren om meer te leren. Ik sprak met één van de meiden en die vertelde dat ze voor de eerste keer mee was, maar ik zag dat ze erg goed oplette en het werk goed uitvoerde.

‘Hoe kijkt coördinator Ezekiel Rukema terug op het project?’

Context and summary


Describe the original plan/idea for the project. Has the project been executed as planned?
Nyamagana is one of the areas where AEE established Self Help Groups and where people involved in Self Help Groups identified the problems they are faced with among which were not having enough and appropriate space to have their small kids educated. Following their raising of the issue, the idea of having ECD Centre at EP Nyamaganawas supported by the Local Government in collaboration with the Primary school authorities who then shared it to the AEE Rusizi in request for relevant support. After the receiving the proposed ECD project, AEE shared it with Help a Child (HaC) and World Servants (WS) representatives during one of their visits to Rwanda. Luckily, Help a Child agreed to financially support that project through WS initiatives and in accordance to the original plan to have ECD built with provision of 3 classrooms, teacher’s office, kitchen and toilets by 2019. So, prior this year’s WS visit to engage in ECD construction, the field team managed to have more work execute in collaboration with local masons and labors organized to start the activities of building ECD foundation and laying one brick layer as the starting point for WS team. By the time WS left the site, the building was at the finishing level as planned in the roadmap.

Give a (short) general description of the implementation of the project.

The project of Nyamagana ECD Construction was well prepared and organized to facilitatethe implementation. The site was thoroughly and earlier cleared, construction materials purchased, gathered and timely delivered at site, construction team and supervision team put in place, task division done among the AEE staff and local community. The WS team in charge of construction work collaboration and community participation contributed to the success of the project. Generally, everything went well as planned.

How do you look back on the following topics? How was it arranged, what went well, what could be done better?


Construction

Buildings worked on
The Nyamagana ECD building construction project by world servants started on 22nd July 2019 after its the launch by World Servant team leader, AEE CASE Project Manager and Executive Secretary of Nyakarenzo Sector. All the corners were setup and the first bricks already laid. The project was done in cooperation with the entire local teams and the local masons. On site rules and regulation for safety and security purposes were set and on site supervision established ahead before we started working with world servant. A schedule was also made and that guided the team on site. As agreed upon, actual building started from 8:00 am;  had break tea at 10:00 am; took lunch break for 1 hour at 12:00 and then continued from 2:00pm till 5:00 PM. By the time the WS team left the site on 8th August, the construction activities had reached at finishing level (3 classrooms + office for ECD, kitchen and 2 kitchen gardens). On the 15th September The ECD was equipped with chairs, shelves, cupboard, tables. Other required materials were provided by the end of September 2019.

Tasks to be done

The production of the work done by the participants from different teams involved in construction at every stage of the building from first brick laying to roof level and fininshing was timely and efficiently done.

Below are the main activities done by the participants as shown in the table:

All the participants contributed in bricks’ laying from the first course to the lintel level since the activities concerning that work included brick laying, brick carrying and mortar fixing were smoothly done. The result was mainly the efficiency in terms time and cost besides construction work. Just in two weeks only, the work reached at the lintel level. Above the lintel, not allthe participants could not get involved in the bricks laying since the scaffold was already too high level to reach. So, they had to keep doing other activities such as constructing them kitchen with the support of local masons.

At that point, the sight was quite interesting that all the participants engaged in mixing mortar and concrete, which was a very big contribution in terms of financial cost and time. They did the work that in usual circumstance could be done by additional local helpers that would be paid. That helped insaving money and also completing the work in a short period of time.

The participants were much interested in contributing their effort and time throughout the work. They engaged in fixing steels in columns and lintel. With the help of one local steel fixer, participants acquired those necessary skills and also accelerated the work that had to timely be done.

During formwork making, the WS team was organized to have helped from the local masons. Their contribution was recognized because of the efficiency in time and cost compared to what to could be done by local masons only.  After formwork, they also engaged in casting the concrete for columns and lintels, which in fact was very hard work but their committed involvement was high and much energy rendered into the project.   

In making scaffolding, the WS construction leaders, AEE staff and site agent were so carefully in making sure that safety of the workers was highly taken into consideration. In ensuring that, we had to make local masons putlog scaffolding fixed internally and externally alongside the wall. The guard rails were also setup to ensure comfort and enabling workers. At that stage, we had to set a slogan stated “1,2,3”for safety was a priority.

During the execution of the project, we also had two opportunities of two public works (Umuganda).  One general public work was attended by above at least 500 people including community neighboring school and district officials,army and police, sector and cell leaders, AEE and local journalists. The main objective of that Umuganda was to render their support in lifting stones for the pavement for the classroom construction and preparing kitchen gardens. At the end of Umuganda, a meeting was held and the Leadersutilized that opportunity to share needed information with the people, cultural exchange between the Netherlands and Rwandans.The topic discussed on health was about EBOLA prevention by the Vice Mayor and a long-term insurance Saving Scheme (EJo Heza) program by Mayor of the District.
Another public work was of 43youth volunteers from the university of Rwanda who turned up to work and interact with the WS. The main activities done included carrying stones and laying them, finalizing kitchen garden constructions. After Umuganda, they shared lunch andcultural information from both sides and life experiences.

In general, all the objectives for the project were achieved in just three weeks by all the teams involved because at the time of the WS departure from the ECD site, the building was at the finishing level; already the roof,doors and windowswere all in place.



Programs

Children program
During the ECD construction project, children program was planned 9 times with at least 100 children per day
WHAT WENT WELL
-    AEE Staff in charge was in touch with Ronieke who too was in charge of Children Program for better planning;
-    Children met 10 times instead of 9 and engaged in many activities including bible stories telling, art drawing, singing and playing together with WS youth;
-    There was direct support to the children who had minor accident during games and plays.
-    The team was well prepared too.
-    Children enjoyed singing, playing, making drawings related with bible stories and games


Cultural and touristic outings
During Nyamagana ECD project construction period, the World Servants (WS) team conducted visits to at least 6 main different places that included:
    Visiting Hot Spring water(AMASHYUZA) of Nyakabuye sector as facilitated by Theophile NSENGIYUMVA and Sylvain BAKUNDUKIZE. Both one Coastal bus and AEE Vehicle were used to move from Nyamagana- Nyakabuye. The team enjoyed hot water and hot climate of Bugarama.
    Visiting KIVU Lake: The WS team visited KIVU Lake and enjoyed the fresh air at EMEURODE Lodge where the hotel facilitated them to move in the lake with a boat to tour different locations within the lake.
    Visiting SHAGASHA Tea Factory: It was a very good moment for some of the WS Team members to know how tea is planted, harvested, transported and processed up to consumption stage. The visit was facilitated by Rusizi Field Coordinator (Alfred), and also 6 WS representatives who were received by the Factory Tea Maker with warm welcoming remarks. Staff at tea factory guided and explained the tea production process, the moving and showing visitors around starting at the reception to the cupping stage. By the end of the tour, the visitors had a chance to buy finished tea for their consumption.
    Visiting coffee plantation and coffee factory: A team of 13 dutch youngsters visited TUMWAMINI Jean Paul’s coffee plantation and Coffee washing station. They received explaination on the process of coffee production –right from field up to the factory level. They too were informed about the income sharing between coffee producer and community neighboring the industry;
    Visiting Giheke milk processing plant: A team of 2 persons visited Giheke milk processing plant and received explaination in summary of the process of milk production,treatment up to packaging and selling levels;
    Visiting Gihundwe Hospital: A team of 13 persons visited Gihundwe District Hospital for learning purposes. They were welcomed by the Hospital officialswho shared with them a presentation covering the hospital situation,common deseases and different interventions. They too visited different service providers and interacted with them on the number people received and treated as well.
    Visiting previously constructed project of Nyarushishi ECD by the WS: A team of 2 persons were facilitated to visit the previously constructed project of Nyarushishi ECD constructed in 2018. They observed the school infrastructure,interracted with kids and appreciated the achieved results.
    Visiting CANOPY in Nyungwe National Park: That was a very fantastic tour as people managed to visit the high level of Nyungwe tourism space “CANOPY TRAIL” where they enjoyed the good and fresh air in the forest and temperate climate;

3.3     Visiting Genocide Memorial centre at Kigali for Rwanda History learning and CAPRAKI gifts market for souvenir shoping

Life Skills program and Football for Water

The life skills topic was discussed upon after the UMUGANDA of the 43 University students that joined the Dutch team (WS) to work together at ECD construction where they focusedspecifically on:
-    University life information exchange;
-    Importance of community work to community and entire country development.
During youth SHG visit at Rusambu, they also managed to share with youth the following:
-     Importance of working together; and
-    AIDS prevention skills through the poem message.


Cooperation and involvement


Leadership team World Servants
World Servants team was well organized in such a way that every aspect of the members’ need was catered for through their leadership. Each leader in the World Servants team was much aware of their roles and responsibilities and that was expressed clearly in every leader’s explaination about them and their expectations.

AEE team supervision had an opportunity to sit together with them every day to discuss on what went well and what needed to be improved. With a decentralized leadership, every information was exchanged well and processed immediately, hence resulted into easier facilitation of the ECD construction and carrying out other site activities.


Local leaders / key persons
Local leaders right from the District to the grassroot levels were so supportive and that contributed to the well-being and security at the ECD construction site and to better coordination of construction activities. With the local leaders’facilitation, AEE Rusizi had good access to construction materials such as tree pools, stones, sand and license to transport  construction materials. Both District and Sector staff were involved in the event of welcoming WS guests and official launch of the activities. The District mayor himself together with the vice-mayor actively engaged in different events like umuganda, cultural events, and closing events.  Generally, the local leaders’ contributionto the security and safety on the site wasso beneficial.  

Community
The community neighborhood of Ecole Primaire Nyamagana was very welcoming and participatoryin the effective running of the program. Their turn up to welcomingWS visitors on the arrival daywas in big number and their dancing to show hospitality made it so colorful. Nyamagana population also participated a lot in the cultural interaction with the Netherlands team through traditional dancing, showing Rwandan traditional dressing, lifestyle, home items/ materials to mention but a few. They also participated inUmuganda- communal work to give their hand towards the school construction.  Through Umuganda work, the community members carried sand, stones, bricks and other building materials closer to the ECD construction site.
Parents in the community showed eagerness and willingness to send their children to the afternoon children program each day. Their homes too were open to welcome World Servants team members in their families for their learning about he people’slifestyle in their respective villages. Each of the guests that visited any of homes was shown around all the rooms of the house, and ask whatever question about the way they live.

World Servants team was also received by one of the community Pentecost Church of Nyakarenzo Parish (ADPR) and also particpated in a crusade organized by AEE Rusizi in collaboration with the church for evangelism purpose. They were involved in singing songs together with different church, sharing tesmonies and preaching in collaboration with ADPR where more than 1200 people turned up to attend the event.


Beneficiaries
The direct beneficiaries of the school construction will be the children expected to be enrolled in the ECD Nyamagana classes constructed. Many of them were among those that happily welcomed the WS youngsters who came to build those classes.They tootook a photo with the visitors at Nyamagana primary school where World Servants team were hosted in the class rooms. The ICYEREKEZO Community Level Association (CLA) of Nyamagana represented parents and the local community. They too mobilized people during the Umuganda communal work,participated in ECD construction, cooperated in the coordination of the local builders and labors, putting up the kitchen garden for the ECD, making terracing and levelling the ground around the constructed classes and also expressed good ownership to the management of the infrastructures.  



(Local) authorities
The local authorities have played a big role towards the smooth running of the program. We planned together, communication with them was direct and enhanced effective implementation on daily basis (see more detailed info in 4.2 above).

Facilitation of the team

Accommodation

For accommodation ofthe WS Team, we used Ecole Primaire school infrastructure that included 4 rooms occupied whereby 2 wereused by the local and support staff.
Each day, the site accomodated 47 people in total (team: 36, coordinator and staff 3, casual work, 7, and driver 1).

The site was safe and secure for everyone. Being summer period, there was no rain and the weather was cool. The political-administrative institutions were informed about the activities ahead of time. Besides, there was sufficient water. 2 full tanks of at least 10,000 liters each and othersof 5000 liters to ensure cleanliness and hygiene was available. Electricity service was fully accessed with enough bulb light in all the rooms, and other 5 of high quality outside. We also had water sterilization systemand that availed clean drinking water purified and accessed by all participants, and also a vehicle permanent on site incase of emergence and displacement especially for the visitors.
Each person residing at the site had a mattress,a mosquito net and a cover for the bed. Besides, 2 casual employees were in charge of hygiene and a hand washing soap placed at each entrace to the dining room. Most often,cleaning was done outside and inside the rooms as recommended. One day per week was scheduled for the washing of ladies’ clothes and another for the gentmen’s.Every day at 6:00 am, WS team leader ensured that the entire team woke upby his vocal voice to have especially the WS organized themselves in small groups at 7:00 am for their interaction and sharing of previous day’s experiences and planning for that day; had breakfast at 8:00 am and then setoff to the construction work until 12:00 am noon with one break at 10:00 AM for 30 minutes.
Every afternoon, some of the group members proceeded with planned outings, children program and cultural exchange depending on the schedule. The day’s activities concluded at about 5pm for them to setoff for personal care and supper arranged at 7pm.


Food
AEE organizing team ensured availability of sufficient local foods for everyone. For atleast, 80% and above of it waspreferred by the WS team members. Mostly, it was composed ofbody building foods such as meat, peas, beans, small and big fish; Energy giving like potatoes chips, rice, bananas, bread, cakes and cassava; and Protective food such as different types of vegetables and fruits. Most members reported it as being delicious. Among the types of food prepared, much of it wasmore prefered than others. The unprefered and unfamiliar type to some of the team members included cassava and yam.
Despite its simplicity in preparation and having bought from the local market, the World Servants’ team highly recognized the food and considered it as of high quality and standard compared to their expectation prior their arrival at the site. Most of the foods was produced locally and culturally prepared in the usual Rwandans cared for guests.


Transportation

During the World Servants’ (WS) stay at ECD site, AEE hired permanent car was used any time as required. Secondly,in case of an organized outside travel for a big team, AEE pick up and also a hired bus depending on the size of the teamwere used for transportation.

Safety

While preparing to receive the WS team members and hostingthem, the concerned local teams including AEE, local Administration, Hospital and security staff held meetings and identified a good place, secured environment, cleaned and fenced the Ecole Primaire premises, setup hygien kits andavailed water tanks, installed more electricity, cooking place, toilets and bathrooms prepared as well as aranged provision of health care services whenever required. That joint effort rendered good results in terms of safety and security. Each night, 7-night guards movedaround throughout the residential area and then 5 day- guardseach day. No harm or risk incident were reported nor shared at any time. However, simple problem that occured such as thorn hurting to an individual’s skin were resolved as soon as possible. Itswas also good to note that whenever outings were arranged, the security team voluntarily organized to accompany WS team for safety purposes.

Lessons learned
    As a result of Help a Child facilitated stake holders planning meetings increased the level of ownership of Rusizi districts leaders
    Joint plan of AEE team and WS group leaders in almost everything conducted on the site and in the outside events was found very productive and effective in the implementation of the activities.
    Involvement ahead of time to the community people of Nyamagana was so effective especially in the way they received WS team and  showed willingness to work, cooperate and interact with them to learn from each other; We learnt that timely communication is a key factor in the successful implementation of the project.
    Rwandan security institution and leaders are so supportive and collaborative towards the execution of the project thus significantly contributing to the transforming of the marginalied people’s lives and especially children’s welfare.

RW119 | Terugkijken: hier is de aftermovie!

 

RW119 | Terug in Nederland

Gekleed in prachtige kleding van Rwandese stoffen lopen of rennen deelnemers de bus uit om hun dierbaren in de armen te sluiten. Wat een mooi weerzien. Enthousiast worden de eerste verhalen vertelt en souvenirs geshowd.

Het leidersteam kijkt terug op een prachtig project met hard werken en ongelooflijk veel cultuur. Nu is het tijd om uit te rusten en te genieten van een heerlijke Nederlandse douche.

RW119 | Van wandeling tot overdracht

  • Zondag viering in eigen groep over de valse en brave hond
  • Zondagmiddag wandeling
  • Bijbelse spelletjes
  • Logo schilderen
  • Dak erop
  • Bezoek aan RW118 project
  • Thee plantage en fabriek
  • Koffieplantage
  • Kliniek bezoek
  • Kampvuur avond
  • Bouwplaats opruimen
  • Overdracht
  • Plaatselijke staf bedankt

RW119 | Lieve Marianne

Laten we beginnen bij donderdag, de dag waarop we het hoogste punt bereikten. Sowieso hebben we de afgelopen dagen echt keihard gewerkt, en is op een paar zwakke gevalletjes voor Alie na, alles voorspoedig gelopen.

Die middag was het tijd voor het huisbezoek, waarin we met 2 groepen naar 2 verschillende huisjes zijn geweest. Het ene huis was luxer dan het andere huis, maar dat mocht de indruk die het achterliet niet drukken.

Dan was het donderdagavond tijd voor de zogeheten candle light. Een avond met gedichten door de warme stemmen van Olivier en Jurrian, waarin de ene helft van de groep een x aantal veren in de reet mocht ontvangen, en de andere helft redelijk hard geroast werd.

Vrijdag bleek achteraf een wat saaiere dag. We zouden die ochtend oogstfeest hebben, maar helaas werden we er aan herinnerd waar de term "african time" vandaan komt, aangezien ze pas klaar voor ons waren toen wij naar de nyakabuye waterbronnen gingen, en dus geen maïs met de locals konden eten. De waterbronnen waren ook al zo'n grote meevaller; de bron was simpelweg een borrelend van zwavel gassen zoetwater-meer waarvan we het water niet eens aan mochten raken ivm de gezondheid van de groep. Dus misschien een klein beetje zinloos aangezien we dus ook lekker maïs hadden kunnen eten, maar goed we hebben ons vermaakt en dat is wat telt. 

Zaterdag kwamen er studenten van over het hele land, die opgegroeid waren in Rusizi, om mee te helpen met de bouw. Ondanks wat vooroordelen en soms iets stroef lopend contact hebben we wel de stenen voor de vloer kunnen leggen, èn zijn we met z'n allen helemaal los gegaan met dansen. Toen de studenten weer weg waren, was er voor de liefhebbers een zogeheten "parenting class". Een opvoedcursus voor ouders van kinderen van 0-3. Volgens de aanwezigen was dit wel interessant. 's Avonds waren we vrij.

Zondag konden we eerst uitslapen tot, jawel: 8 uur! Waarna we een door Erik en Alie georganiseerde kerkdienst hadden. (Dit was eigenlijk het onderwerp voor de serieuze avond, maar aangezien de 4 uur durende kerkdienst voor een tweede keer mee moeten maken geen fijn vooruitzicht was, is er besloten om hier dus onze eigen dienst van te maken).

's Middags was het tijd voor de boneza ball wedstrijd. Boneza ball is een balsport waarbij je een bal door een ring moet schieten. Dit is bedacht door iemand uit de omgeving. Hij heeft de ambitie dat het spel ooit op de olympische spelen gespeeld wordt. Nadat de wedstrijd met een gelijkspel van 3-3 werd afgesloten met een penalty shootout, die we uiteindelijk verloren met 2-1, vonden we dat we met opgeheven hoofd terug konden gaan naar de compound.

Die avond was het tijd voor de spelletjesavond waarin onze Bijbelkennis op de proef werd gesteld. Deze blijkt bij de meeste mensen toch wel tegen te vallen.

Groetjes Stijn

RW119 | Van tranen tot ochtend serenade

Bij aankomst flitste het cameralicht van Bram ons een warm welkom toe. En Anne en Laura kwamen aanlopen met een babybadje. Aan tafel vertelde Thijmen vol enthousiasme hoe enorm geweldig hij het hier vindt en hoe weinig hij alle voordelen van Nederland mist. 

Stijn helpt ons om geen ontwenningsverschijselen te krijgen, dankzij zijn gele hesje. Sjoerd was nog net niet in tranen uitgebarsten, toen bleek dat Gijs wel groetjes kreeg van zijn moeder. Esmee, die eigenlijk niet van kinderen houdt, is helemaal in haar element bij het kinderwerk. Ilse overwint zichzelf iedere dag weer en geniet met volle teugen. Janine was helemaal in haar element tijdens de sing-inn.  

Jiska maakt zich op alle mogelijke manieren nuttig, door o.a. mee te helpen in de keuken. Naomi ontpopte zich als ware teamcaptain en leidde de vrouwen naar de overwinning. We ontdekten een heel nieuwe kant van Marco, dansen is dus wel echt zijn ding! Olivier is echt een allemans vriend en vertaald er lustig op los.  

Dorine en Els stortten zich vol overgave op het ontwerp van het logo, wat geweldig goed is gelukt. En we hebben Julian niet gelukkiger gezien dan toen hij mocht slijpen en lassen tbv de kozijnen. Britt en Rachel zijn echt onvermoeibaar, die buffelen door ondanks alles. Jurrian is onze wandelende talenknobbel en spreekt al bijna vloeiend KinyaRwanda. 

En laat ik de leiders niet vergeten. Erik geeft ons nagenoeg iedere ochtend een serenade. Gijs heeft sinds 2009 niet zoveel meer gebouwd. Alie is zowel voor de groep als de bevolking de medisch specialist. Dankzij René en zijn P20 piepen onze deuren niet meer. Joel ontpopt zich als een echte leider. Ronieke leidt het kinderwerk met verve. Willemieke is naast cultuurleider een geliefd fysio. Hester is een ware begeleidster van al onze zangoptredens. En last, but not least: Timo! Onze onvermoeibare sfeermaker. 

Zoals jullie begrijpen: onze tijd hier is fantastisch!

P.s Het hoogste punt is bereikt.

 

RW119 | Een indrukwekkend weekend

Het is vandaag maandag, maar we zijn nog aan het nagenieten van een leuk weekend. Op vrijdagmiddag zijn we naar Kamembe geweest waar een grote markt was met eten, schoenen en erg veel mensen. Daarna zijn we naar lake Kivu geweest waar we een boottocht hebben gemaakt en heerlijk in de zon konden genieten van het uitzicht over het meer en de heuvels. 

We hadden op vrijdag vrij, omdat we op zaterdagochtend gingen bouwen. Het was Umuganda dus er kwamen locals helpen met de bouw van onder andere de kitchen gardens. Het was een gezellige boel met de ruim 300 gegadigden. 's Middags was het de bedoeling dat er een markt op ons terrein kwam, maar in verband met de Umuganda kwamen er maar 3 verkopers opdagen. Dit proberen we later nog een keer...

Zondagmorgen vertrokken we om 8 uur naar de kerk. Dit was zo'n 20 minuten lopen, maar via de aangewezen shortcut hebben we er welgeteld 30 minuten over gedaan. Nadat de dienst 2,5 uur had geduurd dachten we: 'Waar gaat dit heen?'. Toen stond ons nog 1,5 uur aan zingen, dansen en preken te wachten. Na afloop kregen we als beloning voor goed gedrag allemaal een halve liter sterke limonade; een goede suikerboost voor de terugweg. 

's Middags was er voor ons een 'crusade' georganiseerd. Niemand wist wat dit was maar het bleek heel leuk te zijn. Er werd gezongen en gedanst door zowel Rwandezen als Nederlanders; het mag duidelijk zijn wie hier beter in was. Na een geslaagd weekend maken we ons weer klaar voor de bouw!

RW119 | Een dag in Rwanda

De 6de dag breekt al weer aan. Hierbij worden we wakker gemaakt door het gezang van Erik. De vermoeidheid en spierpijn begint bij iedereen toe te slaan. Vandaag een leuke maar overvolle dag voor mij met o.a. bouwen, kinderwerk, cultuur uitje en een avond over de genocide. We beginnen om half 7 in het gmg'tje waarbij wordt gesproken over het bezoek aan de zelfhulpgroep. Hierna ontbijt en begint de bouw met o.a. het  sjouwen van stenen. Dan is het al weer tijd voor de lunch en gaan we ons voorbereiden op het kinderprogramma. Om 2 uur komen er ongeveer 100 enthousiaste kinderen naar binnengerend. We worden een beetje overdonderd. We beginnen met het verhaal over de 5 broden en 2 vissen uitgebeeld met handpoppen. Daarna gaan we verder met het knutselen en spelen we meerdere spellen. Hierbij is het mooi om te zien dat deze kinderen intens genieten bij de kleinste dingetjes, zoals een high five, boks van ons of een simpel tikspel. Daarna gaan we gelijk door naar een zelfhulpgroep uit het dorp. Hierbij worden we met gezang onthaald.  Het is mooi om te zien dat deze vrouwengroep voor elkaar zorgt.  Het avondprogramma wordt ingevuld met verhalen vanuit de genocide door ooggetuigen. Daarna is het tijd om naar bed te gaan. Kortom, een overvolle maar leuke dag met veel stof om over na te denken.

RW119 | De eerste dagen en stenen

Maandag werden we voor het eerst wakker in ons verblijf. De eerste gmg was fijn, want er was eten. Hierna gingen we de klamboes ophangen, wat niet bij iedereen even vlekkeloos ging en soms nog steeds niet in orde is (Jiska & Naomi).

Daarna hebben we de eerste stenen gelegd met de locals onder leiding van een schreeuwende (of hoe hij het noemt zingende) Timo en een wel Engels sprekende Joël. Na de bouw hebben we de eerste douche gehad met warm (!) water.

De tweede bouwdag duurde lang want veel mensen waren moe. Iedereen heeft een steentje bijgedragen aan het bouwen van een muur. Zelfs de locals die de meiden wel erg interessant vinden (denk hierbij aan huwelijksaanzoeken, verzoeken om langer te blijven en er werd gevraagd naar telefoonnummers). Ook was er voor de eerste keer een kinderprogramma. Echter moesten Jurrian en Sjoerd zelf de kinderen halen, want die kwamen niet vanzelf. Ook werd er een cultuuruitstapje gemaakt naar een zelfhulpgroep. Voor de verandering aten we vandaag weer patat. Je kan het haast niet voorstellen, maar dit worden we een beetje zat. We hebben de avond afgesloten met duelleren. Nadat Olivier en Marco elkaar urenlang hebben aangestaard zonder te lachen, Jurrian en Stijn wel 1x hebben opgedrukt en iedereen op volgorde heeft gestaan van verschillende persoonsgegevens, ging iedereen voor één keer op tijd naar bed zodat er morgen weer fris gebouwd kan worden.

RW119 | Reizen met een thema

De wekker stond in twee uur 's nachts want we moesten om half drie in het kerkje zijn. Na een dagopening gingen we met een groep aan halfslapende mensen naar Brussel. Tijdens het wachten werd duidelijk hoeveel mensen geslapen hadden: een deel stond, een deel zat op hun koffer, een deel zat op de grond, en enkelen lagen languit op de grond. Toen we met enige vertraging in het vliegtuig zaten werd er druk heen en weer gelopen (Timo) en geslapen (de rest). Toen we na een reis van om en nabij acht uur in Kigali aankwamen, was het nog een hele klus om alle bagage in de bus te krijgen, maar met wat stapelen paste het nèt. Vervolgens reden we naar het hotel, met een prachtig uitzicht over de lichtjes op de heuvels van Kigali. In het hotel kregen we na welkom geheten te worden door Ezekiel eerst nog een heerlijke maaltijd, voor we vrij gelaten werden om onze welverdiende rust te nemen.


Maar ook die rust duurde niet heel lang, want de wekker ging om 05:30 al weer. Met een lekker ontbijt gingen we om 6:45 met de bus naar de kerk. Veel mooie liedjes daar gehoord en mooie ervaring. We mochten ook voor de mensen daar zingen. Daarna zijn we met de bus naar Rusizi gegaan, 8 uur lang rijden en aan aantal keer pauze genomen op mooie plekken en heel veel mensen en landschap gezien. Toen we hier aankwamen waren de mensen voor ons aan het zingen en dansen. Toen dat allemaal klaar was hebben we onze tassen uitgepakt en onze bedden klaar gemaakt, hopelijk vanacht wat beter slaap pakken, en dan morgen beginnen met de bouw.

RW119 | Bij nacht en ontij vertrokken

In het holst van de nacht heerst er een opgewekte stemming bij de deelnemers van RW119. Het project gaat nu eindelijk beginnen! Alle koppen zijn geteld, de paspoorten zijn gecheckt en de bagage is gewogen. Hoofdleider Erik spreekt alle aanwezigen voor een laatste keer toe, waarna er nog zo'n twintig minuten over zijn voor "allerlei emoties en afscheid."

Ondertussen is alle bagage in de bus, de deelnemers stappen in en gaan richting Brussel, de eerste halte op weg naar een fantastisch avontuur in Rwanda.

Update from the project site

This is Nyamagana site for 2019 World Servants project. The builders and community workers are working hard to put up the foundation for the new Early Childhood Development (ECD) Centre. We're ready for receiving the team!

De eerste dag van de set-up van 2019

Cameraman Geert heeft te mooie beelden om niet te delen. Hij heeft mooi materiaal geschoten van het bezoek aan de kerk in Kigali en de reis naar Rusizi district in het zuidwesten van Rwanda.