Introductie

Storytelling bezoek van 21 juli 2014


In 2011 ging World Servants naar Kanjazi. Doortje en Mélanie luisteren naar de verhalen van verschillende sociale groepen die te maken hebben gehad met dit project, en onderzoeken wat de most significant change is.

Interview Village headmen

Interview 1: Group Village Heads & Village Heads van Kanjazi
Geïnterviewden:  Timolty Tere (Group Village Heads); Amoni Chirusa, Kamtemani Nhwira, Kandara Nyasulu & Laulosi Nyasulu (Village Heads).
De taak van de Village Heads is het aansturen van mensen. Ze zorgen bijvoorbeeld dat ze doorgaan met bouwen aan de latrines die nu in Kanjazi gebouwd worden. De Group Village Head heeft de leiding over alle Village Heads.

Het Group Village Head en de Group Village Heads vertellen:
"Voordat World Servants kwam naar onze shool, zaten we in een hele slechte situatie: geen verschoningsruimte voor de meisjes, kinderen zaten op de grond. Mede hierdoor weigerden ouders hun kinderen naar school te sturen.  Tomothy Tere
Toen World Servants kwam vertelden wij onze problemen, vervolgens begon World Servants met het voorbereiden van het maken van de gebouwen die wij nodig hadden. De samenwerking verliep al vanaf het begin goed.
Ik heb van de samenwerking geleerd dat wij mensen, zwart en wit, hetzelfde zijn. De tijd dat de mensen uit Nederland hier waren, ervaren we als een geweldige periode. We deelden eten, we leerden hoe we moesten bouwen, er was zelfs een jongen die ons voetbalteam trainde. Het enige nadeel was dat ze zo kort bleven. “Het was als tikkertje, zo snel waren ze weer weg”- Amoni Chirusa. We moesten ons herstellen van hun vertrek, maar omdat er zon goede samenwerking was geweest tussen onze gemeenschap en de groep, gingen we door met bouwen en hebben we het afgekregen.

De situatie is hier nu veel meer ontwikkeld. De leeromgeving is verbeterd, kinderen zitten niet meer op de grond en er is geen stof meer in de klaslokalen. Het School Feeding Program is ook een enorm succes. Al onze kinderen krijgen een gratis ontbijt, de ouders koken en World Servants stelt de ingrediënten en overige benodigdheden beschikbaar. Dit heeft ervoor gezorgd dat de kinderen meer voedingsstoffen binnenkrijgen, dat ze geen honger meer leiden en dat ze aanzienlijk gezonder zijn.
De hygiëne is ook erg verbeterd, er zijn nu namelijk mooie latrines, een waterpomp en het SFP heeft ons geleerd onze handen te wassen voor het koken en eten. Ook de fietsambulance die we van World Servants hebben gekregen is erg handig
De lerarenwoningen hebben ervoor gezorgd dat er twee leraressen zijn bijgekomen. Mede daardoor stijgt de positie van de vrouw op dagelijkse basis. Mannen hebben een andere houding gekregen. Nu delen we werk dat we eerst alleen als typisch vrouwenwerk zagen, zoals hout verzamelen of maïs malen. “Vroeger als ik naar huis liep en hout tegen kwam, liet ik het liggen, bij mezelf denkend dat de vrouwen het wel mee zouden nemen. Maar na het contact met World Servants, raap ik het zelf op: zo hebben we sneller meer hout bij elkaar.”  Amoni Chirusa
Het enige wat we nog willen vragen is het doorgaan met het SFP, en of er misschien geholpen kan worden met het verbeteren van onze waterfaciliteiten. Er is nu namelijk maar één waterpomp voor de gehele gemeenschap. Daarop ligt erg veel druk.
We zijn echt ontzettend blij dat er nog steeds aan ons gedacht wordt. laten we doorgaan met samenwerken!"

PTA & SMC

Interview 2: Parents Teacher Association & School Management Committee.
Geïnterviewden: Hilda Chirasa, Catherine Baloi Anita Tongwe, Kingsly Nyasulu, Emmings Munthali, Harrison Nyasulu, Alfred Jere, Vincent Wanda & Konny Munthali.
Het PTA is een organisatie die zorgt dat de omgang tussen ouders & school goed verloopt. Het SMC is een team dat zorgt dat de ideeën van het PTA ook daadwerkelijk uitgevoerd worden. Beide organisaties werken samen om de kwaliteit van de school te verbeteren.

De PTA en het SMC vertellen:
“Voordat World Servants hier in 2011 gekomen was, zaten we in Kanjazi in diepe armoede. Klaslokalen leken net een bouwval, het was levensgevaarlijk. Leraren woonden in hele armoedige huisjes, toiletten waren niet in goede staat.” [ Kingsly Nyasulu]
Toen het set up team van World Servants kwam, werd via het School Improvement Plan een oplossing bedacht voor deze situatie. “We waren zelf deel van de oplossing, namelijk doordat World Servants ons heeft gevraagd wat er mis was en ons vervolgens zelf mee heeft laten bouwen aan het eindresultaat.” [ Hilda Chirasa]

In 2011 kwam toen de World Servants groep. Onze verwachting was heel anders dan de werkelijkheid. “We hadden een andere voorstelling van blanke mensen. Maar de samenwerking was prachtig: samen bouwen, cement maken, stenen sjouwen, water halen, enzovoort. We werkten samen met één hart.” [ Alfred Jere]
Een culturele schok was het niet, maar wel hebben we geleerd van de Nederlandse cultuur. We weten nu hoe we effectief moeten werken door onze tijd in te plannen. Wanneer het tijd is om te werken, werken we. Wanneer het tijd is om pauze te houden, houden we pauze.
Ook het kinderwerk was erg mooi. “Zelfs nu nog kunnen de leerlingen verhalen herinneren en liedjes zingen. Het was mooi dat ze de Bijbel gebruikten. Ook waren de kinderwerkboeken aan ons gegeven en die gebruiken we nog steeds.” [ Harrison Nyasulu]
We hebben veel gehad aan World Servants. “Vanuit het SIP heeft World Servants lerarenwoningen verbeterd, het zijn er nu meer dan 5. Ook hebben we nu mooie klaslokalen. Het aantal studenten is nog steeds groeiend. We weten de getallen niet precies, maar wat erg opvalt is dat er meer meisjes zijn. Dat komt door de sanitaire voorzieningen. Meisjes voelen zich veel zekerder. Voorheen moesten ze thuis blijven om zich te kunnen verschonen, nu lopen ze even het klaslokaal uit naar de girls changingroom, en is het geregeld.” [-Konny Munthali]
De toenemende getallen komen ook door het SFP. “Studenten hebben meer energie om door te gaan, ze zijn gemotiveerder.” [ Harrison Nyasulu]. Door het SFP moet iedereen verplicht zijn handen wassen. Daardoor zijn er nauwelijks mensen met diarree. Bovendien is er meer bewustzijn over gezondheid en komen er minder malariagevallen voor.
Kinderen hebben een mooier toekomstbeeld. Ze hebben nu tijd om te leren, en potentie om hun leven te verbeteren. Leraren helpen hen hierbij. Een aantal van onze leerlingen is al doorgestroomd naar het secundaire onderwijs. De kans om een baan te krijgen is dus groter.

Maar ook persoonlijk kijken we anders tegen bepaalde punten aan. “Ik heb iets unieks geleerd: om samen te werken in gemeenschappelijke zin. Samenwerking heeft een gigantische impact in het leven.” [ Kingsly Nyasulu.] “Het delen van werk, zelfs thuis, is nu gelijk. Dat hebben we geleerd van onze Nederlandse vrienden. Mannentaken kunnen ook door vrouwen gedaan worden.” [ Harrison Nyasulu.] “Ook is onze waardering van mesjes omhoog gegaan. Vroeger dachten we: zij is om uit te huwelijken. Maar ouders beseffen nu dat meisjes succesvol kunnen zijn in hun leven en verbeteringen kunnen maken.” [ Vincent Wanda.] “Iedereen heeft potentie om te doen wat hij of zij wil. Geslacht speelt hierbij geen rol.” [ Anita Tonowe.]

Naar de groep toe willen we nog twee dingen zeggen. Toen jullie hier waren kregen we een fietsambulance, de gemeenschap zou nu graag ook een eigen kliniek bouwen! Ook zouden we willen dat de groep terugkomt. Zoals we al zeiden werkten we samen met één hart. Toen de groep wegging, waren we allemaal in tranen. Zowel hier, als in de bus naar Nederland."

Vrouwelijke lerares

Interview 3: Vrouwelijke lerares
Geïnterviewde: Modester Ngwira
Een vrouwelijke lerares die in één van de twee door World Servants gebouwde lerarenwoningen is komen te wonen.

Modester Ngwira vertelt:
"Ik heb al op meerdere scholen in Malawi gewerkt. Hoewel ik een vrouwelijke lerares ben, heb ik geen last van vooroordelen. Dit komt vooral doordat er een vrouwelijke president is geweest in Malawi. Mensen beseffen nu dat dit werk ook gedaan kan worden door vrouwen.

Zelf heb ik de World Servants groep van 2011 niet meegemaakt, maar ik ben wel één van de gevolgen van het project. Toen ik op zoek was naar een nieuwe baan, heb ik de minister van onderwijs gevraagd mij naar een school te sturen waar een lerarenwoning beschikbaar was. Zo ben ik in Kanjazi terechtgekomen. Ik woon hier nu sinds één jaar.
Vergeleken met andere scholen is dit een hele goede school. Er zijn hier genoeg klaslokalen en stoelen, maar het belangrijkst is toch echt de verschoningsruimte voor meisjes. Meisjes hoeven zich niet meer ongemakkelijk te voelen, omdat ze zichzelf nu kunnen verschonen op school en niet naar huis hoeven om dat te doen. Op onze school zitten meer meisjes in vergelijking met andere scholen, wat mede komt door de verschoningsruimte.
De andere faciliteiten die hier gebouwd zijn verbeteren de leeromgeving. Vooral het SFP is erg succesvol.

De grondslag van dit alles is World Servants geweest. Alles is heel goed georganiseerd door hen. Je kunt niet in Kanjazi komen zonder positieve verhalen te horen over World Servants. De kinderen hier hebben nu een betere toekomst, want ze leren voor zichzelf te zorgen. De materialen van het kinderwerk van World Servants gebruik ik nog steeds, ze zijn erg handig voor het actief maken van de jongens en meisjes en vooral als ondersteuning tijdens het leren.
Mensen van andere gemeentes komen hier om het werk gedaan door WS te bewonderen en om te leren van hoe ze hier lesgeven en andere dingen organiseren."

Leerlingen

Interview 4: Leerlingen
Geïnterviewd: Crodina, Carolina, Diana & Beauty.
Vier leerlingen op de school van Kanjazi.

Crodina, Carolina, Diana & Beauty vertellen:
“Voordat World Servants hier was, was de situatie zeer problematisch. We kregen les onder een boom."
(Carolina).

“Het buiten les krijgen had een negatieve invloed op het leren. Wanneer mensen langslopen raak je afgeleid  Bovendien waren we zeer afhankelijk van de weersomstandigheden." (Diana).

Er zijn veel dingen verbeterd sinds World Servants hier is geweest. “Ten eerste de voor de hand liggende dingen: de leeromstandigheden, de sanitaire voorzieningen en de lerarenwoning. Maar ook kijken we anders tegen bepaalde dingen aan. We zijn bijvoorbeeld gemotiveerder, en zien de toekomst voorspoediger in. De leraren komen gemotiveerd naar school omdat ze goede klaslokalen aantreffen, dus de lessen zijn ook beter. Er kunnen bovendien meer meisjes naar school door de verschoningsruimte. Tijdens onze menstruatie kunnen we ons nu verschonen tijdens schooltijd in plaats van dat we thuis moeten blijven." ( Beauty)

"De school heeft ook een erg goede naam gekregen. Ik kom zelf eigenlijk uit een dorpje verderop, daar ging ik ook naar school. Maar ik hoorde zulke goede verhalen over de school in Kanjazi dat ik nu hier naartoe ben gekomen.” ( Crodina)

"Verder hebben we veel geleerd van de Nederlanders. We kennen de Bijbelverhalen nog steeds en daarnaast hebben we ook veel activiteiten geleerd zoals voetbal, korfbal en frisbeeën. Ook kinderwerk heeft ons veel geholpen. Leraren zagen namelijk bij het kinderwerk hoe belangrijk interactie was. Daarom zijn hun lessen nu nog steeds interactiever."  (Beauty)

“Ik kan een mooi voorbeeld geven om te laten dat er veel veranderingen hebben plaatsgevonden. Voorheen hadden we les onder de mangoboom, zittend op de grond. Als ik een vraag wilde beantwoorden moest ik opstaan. Hierbij moest ik mijn rok netjes houden en dat was erg lastig, dus bleef ik vaak maar zitten. Nu hebben we bankjes en kan ik makkelijk opstaan en goed meedoen met de les, dat is erg fijn.” (Carolina)

Most Significant Change

The most significant change

Kijkend naar de interviews met de verschillende sociale groepen, is het duidelijk dat men in Kanjazi zeer positief is over World Servants. Iedereen had een persoonlijke insteek, een aantal punten kwamen elke keer opnieuw naar boven.

Zo was het duidelijk dat de verschoningsruimte voor meisjes een zeer grote invloed heeft gehad. Hierdoor is het aantal vrouwelijke leerlingen gegroeid en gaan de meisjes met meer zekerheid naar school.
Ook het SFP is een doorslaggevend succes geweest. Leerlingen zijn gezonder en hebben meer bewustzijn over hygiëne. Ze hebben meer energie en gaan gemotiveerder naar school.
Het feit dat ze gemotiveerd zijn valt ook te verklaren door de verbeterde klaslokalen en lesmaterialen. Er zijn nu goede leraren aanwezig, dat was mogelijk doordat World Servants lerarenwoningen had gebouwd. De leskwaliteit stijgt dus ook.

Verder heeft het project ook op mentaal gebied een grote rol gespeeld. Zo zijn de verschillen tussen mannen en vrouwen kleiner geworden doordat men Nederlandse vrouwen aan het werk zag. Tijd wordt efficiënter benut en mensen voelen zich zekerder over hun toekomst.
In Kanjazi zijn de mensen dus gemotiveerd om nog meer te veranderen!