Bouw van Klaslokalen in Wonji Shewa in 2016

  • Watervoorziening bij de school
    Watervoorziening bij de school
  • Kinderen in de kleuterklas
    Kinderen in de kleuterklas
  • Binnenkijken in één van de klaslokalen
    Binnenkijken in één van de klaslokalen
  • Klaslokalen buitenzijde
    Klaslokalen buitenzijde
  • Voorlezen voor de klas
    Voorlezen voor de klas
  • De 3 klaslokalen
    De 3 klaslokalen
  • De drie nieuwe klaslokalen
    De drie nieuwe klaslokalen
  • De 3 klaslokalen zijn bijna af, maar al in gebruik
    De 3 klaslokalen zijn bijna af, maar al in gebruik
  • Klaslokalen volop in gebruik door leerlingen en docenten
    Klaslokalen volop in gebruik door leerlingen en docenten
  • Achter en zij aanzicht van de klaslokalen
    Achter en zij aanzicht van de klaslokalen
  • Buitenzijde lokalen met logo zichtbaar
    Buitenzijde lokalen met logo zichtbaar
  • Gevolgen van de overstroming op de andere lokalen
    Gevolgen van de overstroming op de andere lokalen
  • Latrines en speeltoestellen
    Latrines en speeltoestellen
  • Het werk gaat nog door
    Het werk gaat nog door
  • Speelveld
    Speelveld
  • Dak constructie - het plafond wordt nog later gemaakt
    Dak constructie - het plafond wordt nog later gemaakt
  • Zij aanzicht van de klaslokalen met logo
    Zij aanzicht van de klaslokalen met logo
  • Huidige klaslokalen
    Huidige klaslokalen
  • Leerlingen bestuderen de schoolboeken
    Leerlingen bestuderen de schoolboeken
  • Klaslokaal in gebruik
    Klaslokaal in gebruik
  • Schoolcijfers in Wonji Shewa
    Schoolcijfers in Wonji Shewa
  • Binnenzijde van één van de lokalen
    Binnenzijde van één van de lokalen
  • Klaslokalen gebouwd door Compassion
    Klaslokalen gebouwd door Compassion
  • Achterzijde klaslokalen
    Achterzijde klaslokalen
  • Lekker buitenspelen!
    Lekker buitenspelen!
  • Kantoor hoofdmeester
    Kantoor hoofdmeester
  • De enthousiaste docenten met hun bekende witte jassen
    De enthousiaste docenten met hun bekende witte jassen
  • Overleg set-up team en coordinator met het schoolbestuur
    Overleg set-up team en coordinator met het schoolbestuur

Blijf betrokken bij de voortgang van het project in Wonji Shewa


Voorbereiding
Bouwproject
Natraject

Er zijn geen berichten.

ET216 | Ze zijn er weer!

Weliswaar met vertraging, maar niet minder vrolijk, arriveerde de Ethiopië-groep vanmiddag op Schiphol. De bagagekelder had nog een laatste 'verrassing', waardoor de groep uiteindelijk nog dik twee uur extra vertraging boekte.

Lees meer

ET216 | Alternatieve terugvlucht geregeld

Het is verrassend snel gelukt om een nieuwe terugvlucht te regelen voor de in Istanbul gestrande Ethiopië-groep. 

Lees meer

Unexpected visit to Wonji Shewa

Project officer Tom, made an extra visit to Wonji to see the result since last time. Read his experience below to find out what the current situation is like.

Lees meer

Laatste stand van zaken in Wonji

Tijdens het laatste set-up bezoek eind November in Ethiopie, was er helaas geen tijd om richting Wonji Shewa te reizen, maar gelukkig hebben we wel een update ontvangen van coordinator Erango.

Hij gaf aan dat het aantal leerlingen is gestegen naar 182, waarvan 78 jongens en 104 meisjes. Dit geeft aan dat de school goed gebruikt wordt en de ouders ook de kwaliteit van de school erkennen doordat ze hun kinderen graag naar deze school sturen. Ook het aantal docenten is toegenomen: er zijn nu 7 docenten die les geven op de school.
Zoals in de foto van de school statistieken te zien is, is de school gestart met Grade 5. Voorwaarde van de overheid is dat je als school dan ook door gaat tot en met grade 8. Dat is dus de verantwoordelijkheid die de school (en de lokale kerk) op zich heeft genomen. Van Erango begrepen we dat de leiding van de kerk een duidelijke visie heeft en in staat is om dit soort stappen te nemen. Mede hierdoor loopt de school zo goed. Hier zijn we erg blij mee!

Lees meer

Gebied
Partner
Verandering

Dit project ligt in de Oromia regio, in het district Oost Shewa (ook wel Misraq of East Shewa Zone). Deze regio omvat een groot deel van centraal Ethiopie en er wonen ongeveer 27 miljoen inwoners. De 2 grootste etnische groepen zijn de Oromo en de Amhara. Ongeveer 90% van de mensen in deze regio leven en werken op het platteland. Toegang tot schoon drinkwater is een van de grootste problemen in dit land, en veel mensen moeten een eind lopen om bij de dichtstbijzijnde bron of pomp te komen. De kenmerkende gele jerry-cans zie je overal zowel gedragen op het hoofd of door een ezel. Onderwijs is ook een groot probleem in dit gebied. Slechts 25% van alle kinderen die naar school zouden moeten, gaan daadwerkelijk naar school.

De projectlocatie ligt in een vruchtbaar gebied in de buurt van de rivier Awash, op ongeveer 1600m hoogte. Hierdoor zie je hier veel landbouw (o.a. enorme suikerriet velden). Er wordt in Oromia veel koffie verbouwd, maar ook is er veel veeteelt, en kun je zelfs kuddes kamelen tegen komen. De grootste dichtbijzijnde stad is Adama (ook wel Nazareth), die ongeveer 300.000 inwoners telt.
Oromo (of Oromiffa) is de taal die hier het meest gesproken wordt. Ongeveer de helft van de bevolking behoort tot de orthodox christelijke kerk en rond de 30% is moslim. Er wonen ongeveer 25.000 mensen in Wonji en omgeving. In de zomer is de regentijd waardoor het landschap erg groen zal zijn.

Stephen Abarika

P.O. BOX 5829
Addis Abeba
Ethiopia
+251 552 92 34

EKHC

World Servants is via Tear in contact gekomen met de Ethiopian Kale Heywet Church (EKHC). Met deze organisatie startte World Servants in 2012 een tweejarige pilotfase. De ontwikkelingsafdeling van de kerk voert diverse programma’s uit op het gebied van onderwijs, gezondheidszorg en water & sanitatie. Andere activiteiten binnen het water- en sanitatieprogramma van deze partner worden onder andere door Tear ondersteund.

Je helpt mee om het onderwijs te verbeteren. Er zijn nu 4 klaslokalen beschikbaar voor de 280 kinderen op deze school. Dat is veel te weinig om een volledige basisschool van klas 1-8 te kunnen runnen. En op dit moment is er geen andere plek voor de kinderen om heen te gaan. De dichtstbijzijnde overheidsschool is te ver weg en ook overbevolkt.

Doordat je mee bouwt aan kwalitatief goede klaslokalen zullen de kinderen beter presteren waardoor de kans groter is dat ze kunnen doorstromen naar het middelbaar onderwijs. Bouw jij mee?

Doelen:
- Betere leer- en lesomgeving (ruimer, beter geventileerd, betere voorzieningen) creëren voor kinderen uit Wonji en omgeving
- Voor de leerkrachten is het ook beter om in goede klaslokalen les te geven. Hun motivatie wordt hierdoor veel groter omdat zij beter les kunnen geven. Hierdoor wordt vaak de aanwezigheid en de kwaliteit van het onderwijs vergroot.

Download tussenrapportageDownload eindrapportage