Bouw van klaslokalen in Sawaliga in 2017

  • Tussen de schoolgebouwen staat nu ook de nieuwe keuken
    Tussen de schoolgebouwen staat nu ook de nieuwe keuken
  • Een bezoekje aan het nieuwe schoolgebouw
    Een bezoekje aan het nieuwe schoolgebouw
  • De bouw is klaar!
    De bouw is klaar!
  • De bouw is klaar!
    De bouw is klaar!
  • De bouw is klaar!
    De bouw is klaar!
  • De bouw is klaar!
    De bouw is klaar!
  • De bouw is klaar!
    De bouw is klaar!
  • De bouw is klaar!
    De bouw is klaar!
  • Hoe staat het met jouw rekenkunsten gesteld?
    Hoe staat het met jouw rekenkunsten gesteld?
  • De bouw is klaar!
    De bouw is klaar!
  • Ondertussen in de schoolbanken in Ghana...
    Ondertussen in de schoolbanken in Ghana...
  • De bouw is klaar!
    De bouw is klaar!
  • Schoolmanager Mrs. Masakatu Mohammed
    Schoolmanager Mrs. Masakatu Mohammed

Blijf betrokken bij de voortgang van het project in Sawaliga


Voorbereiding
Bouwproject
Natraject

Leerlingen Kalsbeek voorbereid voor Ghana

Het duurt nog even voor ze vertrekken, maar als het aan de groep ligt stappen ze morgen in het vliegtuig.

Lees meer

Een video van de set up reis in november

Lees meer

GH117 | Laatste dag in Ghana

Na een volle dag in de Ghanese hoofdstad Accra maakt de Kalsbeek-groep zich op voor de vlucht naar Nederland. Een laatste update van hoofdleider Cees:

Lees meer

GH117 | Afkoelen en weer in de bus!

De groep van het Kalsbeek College is begonnen aan de rit naar huis en maakte al de eerste korte stop.

Lees meer

Back in Sawaliga

Lees meer

De schoolmanager vertelt...

Naam:         Mrs. Masakatu Mohammed
Functie:         Schoolmanager
Leeftijd:        30 jaar

In het kantoor van de school in Sawaliga spraken we de schoolmanager, Masakatu Mohammed. Zij vertelde ons dat er veel meer rust is in de klassen nu de leraren de klaslokalen niet meer hoeven te delen. De kinderen kunnen zich nu veel beter concentreren in de klas omdat er niet een andere klas is die voor de nodige afleiding zorgt.

Het project heeft ook de relatie met de gemeenschap verbeterd. Barrières zijn verbroken en de schoolmanager is instaat geweest om de community te mobiliseren om de groep te helpen bij het bouwen.

Lees meer

Gebied
Partner
Verandering

Sawaliga ligt in het Noorden van Ghana en ligt in het Talensi-Nabdam-district.  Sawaliga heeft ongeveer 1000 inwoners waarvan de meeste zich onderhouden door te werken op het land.
Het Talensi-Nabdam-district ligt in Upper East Region. Deze regio heeft 1.046.545 inwoners en heeft als hoofdstad  Bolgetanga, ook wel Bolga genoemd. In deze regio leven de mensen in kleine gemeenschappen op het platteland waar de inwoners grotendeels afhankelijk zijn van de landbouw. Deze gemeenschappen hebben weinig voorzieningen zoals elektriciteit, stromend water en riolering. De kinderen kunnen wel naar school maar de faciliteiten zijn slecht en de kwaliteit van de schoolgebouwen is vaak gebrekkig.

Feiten:
- 146 meisjes en 144 jongens op de school
- 5 mannelijke en 2 vrouwelijke leraren op de school

Stephen Abarika

P.O. Box CT 1647
Cantonments
Accra
Ghana
+233 302 43 37 87
info@agcareghana.org

AG Care Ghana

Assemblies of God Care Ghana (AG Care Ghana, voorheen AGREDS) is een christelijke organisatie die zich inzet voor de kansarmen in Ghana. AG Care valt onder de  Assemblies of God kerk die op alle continenten aanwezig is om via de verschillende lokale afdelingen missie teams en missionarissen uit te zenden, en anderzijds praktische hulp te bieden. Dit doen ze op heel veel verschillende manieren, soms in samenwerking met andere hulporganisaties.

Om de situatie voor de verschillende doelgroepen te verbeteren heeft AG Care Ghana programma’s opgezet om zo de ontwikkeling van onderwijs, gezondheid en sanitaire voorzieningen in gang te zetten. World Servants ondersteund het programma van AG Care Ghana al sinds 1991 op verschillende gebieden, door onder andere de bouw van klaslokalen voor zowel basis- als middelbare scholen, klinieken, latrines en water tanken. Maar ook de bouw van woningen voor leerkrachten of medisch personeel: minstens net zo belangrijk voor een betere kwaliteit van onderwijs en zorg.
Belangrijk speerpunt van AG Care is het stimuleren van onderwijs voor meisjes. Dit doen ze door het opzetten van voorlichting en bewustwordingsprogramma’s en de bouw van verschoningsruimtes (Girls Changing Rooms) zodat meisjes ook tijdens de menstruatieperiode naar school blijven gaan, en daardoor niet uitstromen uit het onderwijs.
Het programma voor de verbetering van onderwijs en gezondheidszorg richt zich met name op gemeenschappen in het noorden van Ghana, en daarnaast heeft AG Care een programma gericht op armoedebestrijding in Accra.

Daarnaast is AG Care ook betrokken bij:

  • Gezondheidszorg: niet alleen medicijnen worden gebruikt om ziektes in het land tegen te gaan. AG Care pakt het probleem aan bij de bron: ziektes voorkómen. In de gemeenschap worden voorlichting, trainingen en clinics gegeven om de bevolking zoveel mogelijk in te lichten over zaken als veel voorkomende ziektes.
  • Noodhulp: deze afdeling van de organisatie is verantwoordelijk voor het coördineren van de rampenbestrijding wanneer zoiets voorkomt. Maar ook de wederopbouw en bemiddeling in conflicten nemen ze voor hun rekening.
  • Armoedebestrijding: bijna 29% van de bevolking leeft onder de armoedegrens. Een onderdeel van dit programma is dan ook het verstrekken van kleine leningen. Ook probeert AG Care door middel van lifeskills-trainingen de mensen in het land (met name vrouwen) beroepsvaardigheden aan te leren (bijv in het Lifeline Centre in Accra). Dit vergroot de kans op het vinden van een baan om zo in hun levensonderhoud te kunnen voorzien en succesvol te kunnen (re)integreren in de samenleving.
  • Evangelisatie: op een praktische manier probeert AG Care de Bijbelse leer over te dragen waarbij onderwerpen als zorg voor armen, verlichting van het lijden en sociale rechtvaardigheid aan bod komen.

Nog steeds hebben veel kinderen geen toegang tot goede onderwijsvoorzieningen. Dit is ook de situatie voor veel scholen in het Noorden van Ghana. Dit leidt tot het niet volgen van lessen of het eerder stoppen met school door gebrek aan goede faciliteiten.

In Sawaliga zijn op dit moment 3 klaslokalen gebouwd door de overheid en 3 klaslokalen door de lokale inwoners van het dorp. De lokalen zijn slecht geïsoleerd en het kan er erg warm worden tijdens het droge seizoen. Op de school zijn 7 leerkrachten die gediplomeerd zijn en les geven aan de 290 leerlingen. Na de basisschool gaan er weinig leerlingen door naar de middelbare school (Junior High School) in Shiega. Tijdens het regenseizoen gaan veel kinderen niet of onregelmatig naar school. De meest ouders kunnen geen schooluniform of eten betalen voor hun kinderen. Voor meisjes is het extra moeilijk om naar school te gaan, omdat hun ouders vaak niet het belang inzien van goed onderwijs. Daarnaast trouwen de meisjes vaak op een jonge leeftijd en werken zij veel op het land.

Hier ga jij verandering in brengen door:
- Samen met de bevolking te bouwen aan de klaslokalen en hiermee de betrokkenheid van de gemeenschap te vergroten.
- Wederzijds leren en nieuwe inzichten op doen door elkaar te ontmoeten tijdens huisbezoeken, sport & spel.

De verandering die je brengt zorgt voor:
- Een nieuw schoolgebouw waardoor meer kinderen naar school kunnen en de kwaliteit van het onderwijs in Sawaliga verbetert.
- Kinderen die regelmatiger naar school kunnen en daardoor de kans krijgen om school af te maken.

Download tussenrapportageDownload eindrapportage