Leef mee met de groep in Ghana
Lees op deze pagina hoe je betrokken kunt zijn
De deelnemers van project GH216 werken samen met de gemeenschap van Nakpanduri aan de bouw van lerarenwoningen bij een school.
De leerkrachten aan het woord
Leerkrachten blij en tevreden.
Er wonen 4 leerkrachten in de huizen die gebouwd zijn door World Servants.
Onderstaand vertellen ze in het kort wat de voordelen zijn voor hun zelf van het wonen in deze huizen bij de school en wat de impact op de studenten is.
Leerkracht Kusi Benjamin
T.o.v. huren geeft het wonen in deze huizen financiële verlichting. Het geeft ook minder spanning dan wanneer ik een huis zou moeten huren. Dit komt ten goede aan de (werk)productiviteit.
Een groot voordeel is dat toegang tot voorzieningen zoals toilet, keuken en badkamer nu beschikbaar zijn.
Impact op de studenten
1. Het zorgde ervoor dat leerlingen punctueel op school zijn en dat ze de schoolomgeving schoon houden. Het zorgde er ook voor dat ze rustig zijn voordat de lessen beginnen.
2. Het heeft ook ervoor gezorgd dat studenten kunnen profiteren van extra lessen. Studenten kunnen me ook makkelijk aanspreken.
3. Mijn aanwezigheid en die van mijn collega’s heeft discipline onder de studenten op school gebracht.
Leerkracht Kumah Stephen Nsiah
Het wonen in deze huizen zorgt ervoor dat ik punctueel en regelmatig op school ben. Hierdoor is mijn productiviteit verhoogd. Het geeft ook verlichting omdat ik niet naar een kamer hoef te zoeken om te huren.
Dichtbij school wonen motiveert me om deel te nemen aan de lessen voor de studenten tijdens de vakantie.
Impact op de studenten
1. Het zorgt ervoor dat de leerlingen contact met mij opnemen voor hulp, ook buiten de schooluren, zodat ze nog beter leren.
2. Mede door mijn aanwezigheid heeft het discipline in de school gebracht. Dit stimuleerde mij ook om tijdig op school te zijn.
3. De studenten zijn ook gestimuleerd om zelfstandig de schoolomgeving netjes te houden.
Leerkracht Antwi Kwarfo Emmanuel
Mijn verhuizing naar de school is een grote opluchting voor me, mede doordat voorzieningen zoals toilet, keuken en badkamer die beschikbaar zijn. Ik voel me hier thuis en ben niet van plan weg te gaan van dit schoolgemeenschap waar het onderwijs enorm is verbeterd.
Het wonen in deze huizen geeft financiële verlichting (t.o.v. huren).
Impact op de studenten
1. Studenten hebben voordeel van de extra lessen die ik geef. Studenten spreken me sneller en makkelijker aan en dat komt het onderwijs ten goede.
2. Door zelf gedisciplineerd te zijn heeft dat ook discipline onder studenten gebracht.
3. Studenten zijn zelf ook punctueler geworden waardoor ze de schoolomgeving voor hun eigen bestwil goed schoon houden.
Leerkracht Oppong George
Het wonen in deze huizen geeft mij financiele verlichting waardoor ik meer gemotiveerd ben om mij volledig in te zetten voor de school. Ik ben gemotiveerd om punctueel en regelmatig op school te zijn om effectief onderwijs te geven. Het is comfortabel om hier te wonen dankzij alle voorzieningen.
Impact op de studenten
1. Studenten zijn punctueel op school en zijn voorbereid op effectief onderwijs.
2. Mijn aanwezigheid en die van mijn collega's heeft discipline onder studenten in de school gebracht.
3. De studenten profiteren van extra lessen vanwege onze aanwezigheid bij de school.
Report by AGREDS
1. Summary
2. Introduction on the project
3. Operational level
The construction
Facilitation of the team
Facilitation of the team went on well. Accommodation was well arranged under the prevailing condition in the project community. Participants were accommodated in a classroom built by WS team in 2014. Good meals were served participants during the entire project period. The childrens programme is rated as being very successful. Life skills programme was well organized. Cultural and touristic outings went on well.
Transportation
Safety / Field Security Plan
AGREDS before the project did security checks in and around the project areas through the local government. Safety
Cooperation with the WSN project staff
Involvement of the stakeholders
Applicant: was encouraging. Gave all needed support i.e visiting during project and spent time in interacting with participants and community members.
Staff: the cooks did a good job. Provided meals liked by participants. They were a few times meals were late. AGREDs will work on that. AGREDS provided a Jeep which served the team during the project. This made coordination of the project very successful since the vehicle was to carry participants and to collect other project items such as meat, bread, fruits etc. AGREDS technical team were very much prepared for the project and put in their best and managed to work with well with participants
Beneficiaries: the direct beneficiaries of the project who are the teachers. Teachers of the school were on holidays but the few teachers who were in town participated in the construction works and assisted WS team in other project functional areas.
The local authorities: the local authorities helped in mobilizing the local community for the project and were represented during the interim handing over.
Community: provided land for the project, supplied water for construction and contributed both skilled and unskilled labour.
4. Development of the project
5. Lessons learned
Lees meer
GH216 | Back from Ghana
De Ghana-gangers staan weer op Hollandse bodem. Na drie weken avontuur in het Noorden van Ghana werden ze warm ontvangen.
Lees meerGH216 | Reis volgens planning
"Keurig op tijd in Dubai", zo SMS't Ghana-hoofdleider Jan Bosman vanmorgen in alle vroegte.
Lees meerGH216 | Mooie zondag in Accra
Indrukwekkende gesprekken na de dienst waarbij we aan beide kanten aan het nadenken zijn gezet. Mooie afsluiting van ons project.
Lees meer