Bouw van klaslokalen in Chankhomi

  • Samen bouwen
    Samen bouwen
  • Samen water halen
    Samen water halen
  • Leer Malawiaans dansen
    Leer Malawiaans dansen
  • Die zit!
    Die zit!
  • Het hoogste punt is bereikt!
    Het hoogste punt is bereikt!
  • Speel je mee?
    Speel je mee?
  • Mooie zonsondergangen
    Mooie zonsondergangen
  • Dansen en springen met de kinderen
    Dansen en springen met de kinderen
Dromen verwezenlijken
Middle of nowhere
Heuvelachtig landschap

Blijf betrokken bij de voortgang van het project in Chankhomi


Voorbereiding
Bouwproject
Natraject

Jullie slaapplekken zijn bijna klaar

De gemeenschap van Chankhomi werkt hard om jullie slaapplaatsen geschikt te maken. De al bestaande lerarenwoningen en klaslokalen worden flink gerenoveerd. Een win-win omdat de school hierdoor ook na jullie vertrek betere woningen en klaslokalen heeft. Ook kreeg de gemeenschap les over het belang van bomen rondom de school. Projectcoördinator Mussa vertelt ....

Lees meer

Gemeenschap van Chankhomi krijgt training

Om de impact van de komst van de groep nog groter te maken krijgt de gemeenschap van Chankhomi training over hoe zij hun school en dorp kunnen ontwikkelen. Projectcoördinator Mussa doet verslag.

Lees meer

MA122 | Weer terug op Nederlandse bodem

De groep van MA122 is veilig in Utrecht aangekomen! De groep kwam een uurtje later dan gepland aan. Een warm welkom met hier en daar een paar traantjes.

MA122 | Veilig geland op Belgische bodem

Vanmorgen om 10:00 uur is groep MA122 geland in Brussel, met wat vertraging door een lange tussenstop in Wenen. Als alles soepel verloopt komen ze rond 13:30 aan in Utrecht, en kunnen ze eindelijk hun geliefden weer in de armen sluiten.


Bomenplanten in Chankhomi

Tijden het project hebben de deelnemers samen met de lokale bevolking bomen elk een boom gepland, Van projectcoördinator Mussa ontvingen nieuwe foto's van hoe de boompjes er nu bij staan...

Lees meer

Hoe gaat het verder nu jullie weg zijn?

Nu de groep vertrokken is moet er natuurlijk nog steeds veel gebeuren, Mussa vertelt wat er de afgelopen week is gedaan en wat er nog moet gebeuren voordat de klaslokalen in gebruikt kunnen worden genomen...

Lees meer
Gebied
Partner
Verandering

Na ongeveer anderhalf uur hobbelen op prachtige zandwegen kom je aan in Chankhomi. Het is een klein dorpje op het platteland in Malawi. Het ligt in het Mzimba South district, in het centrale deel van dit hartelijke land. Je waant je echt in de middle of nowhere. De school ligt in heuvelachtig gebied dus je hebt prachtige uitzicht op de omgeving. In de Nederlandse zomer is het in Malawi winter en ook de droge tijd, dus het is lekker weer om te bouwen!

Het klimaat in het gebied van Chankhomi is tropisch. Dit betekent niet dat het altijd erg warm is. Tussen de bergen kan het soms ook heerlijk koel zijn. De temperaturen zullen tussen de 15 en 25 graden Celsius liggen. Voor regen hoef je niet bang te zijn in Malawi, de kans daarop is namelijk heel klein. Het regenseizoen is van november tot mei. Jij bent er in het droge seizoen. Hierdoor zal de omgeving er wat droog en dor uitzien.

Mussa Nyirenda

Boardman Road
Mzuzu
Malawi
+265 131 13 44
ccapeducation.department@gmail.com

CCAP Malawi

The Church of Central Africa Presbyterian (CCAP) is actief in drie landen: Zambia, Zimbabwe en Malawi. In Malawi is CCAP de grootste protestantse kerkgenootschap. Het genootschap is opgericht in 1875 en bestaat dus al meer dan 140 jaar. Er is in die jaren veel bereikt en daar heeft ook de afdeling onderwijs waarmee World Servants samenwerkt een grote rol in gespeeld. CCAP Malawi verzorgt onderwijs voor zowel de allerkleinsten, als voor kinderen op de basisschool en jongeren op de middelbare school. Ook zijn er scholen opgericht voor kinderen met een beperking. Op deze manier probeert CCAP met iedereen in het land rekening te houden en te zorgen voor passend onderwijs.

Met name in het noordelijke en centrale gedeelte van Malawi is er veel tot stand gekomen. Een paar cijfers op een rij:

  1. Meer dan 400 zogeheten ‘Community Based Childcare Centres’ om zo de ontwikkeling van de kleine kinderen in het land te stimuleren.
  2. Meer dan 500 basisscholen waarvan op dit moment ruim 250.000 leerlingen gebruik maken.
  3. Begonnen met bouwen van middelbare scholen waarop nu al meer dan 1600 leerlingen zitten.
  4. Eén school voor blinden en 3 scholen voor doven zijn opgericht.

Daarnaast biedt de afdeling ook trainingen aan voor de leraren van bovenstaande scholen, is er gedacht aan beroepsopleidingen voor studenten en wordt er jaarlijks een studiebeurs gegeven aan 150 meiden die op de middelbare school willen beginnen.

Ook op het gebied van gezondheidszorg (HIV/Aids), kinderrechten en betrokkenheid van de bevolking worden programma’s opgezet om zo niet alleen de ontwikkeling van kennis een boost te geven, maar ook om de algemene ontwikkeling van verschillende gemeenschappen te vergroten.

De huidige lokalen zijn niet bruikbaar in het regenseizoen. Hierdoor worden op dit moment lessen gegeven in het kerkgebouw. Bovendien is de dichtstbijzijnde basisschool minimaal vijf kilometer verderop, wat in dit gebied minimaal een uur tot anderhalf uur lopen is. Hierdoor gaan vooral jonge kinderen niet naar school. Daar komt nog bij dat Chankhomi is omringt door allerlei riviertjes waardoor het in het regenseizoen sowieso onmogelijk is om naar scholen in de buurt te gaan. Ook wordt de school door het gebrek aan goede lokalen niet erkend als basisschool door de overheid, hierdoor komen zij niet in aanmerking voor getrainde leraren en lesmateriaal. Met de komst van de nieuwe klaslokalen wordt dus niet alleen onderwijs beter toegankelijk, maar wordt de kwaliteit ook verbeterd.

De ouders zijn gemotiveerd om de school uit te breiden zodat hun kinderen onderwijs krijgen. Op dit moment heeft de school 120 kinderen, verdeeld over twee klassen. De school wil graag doorgroeien naar een volwaardige basisschool. De gemeenschap is er klaar voor om hier samen met jou aan te beginnen.

Doelen:

  • Aanstelling van een of meerdere getrainde leraren.
  • Vertrekking van lesmaterialen door de overheid.
  • Verbeterde kwaliteit en toegang tot onderwijs, ook in het regenseizoen.
  • Meer kinderen krijgen toegang tot onderwijs.