Bouw van Lerarenwoningen in Kapirimtiwa in 2016

  • Door de gemeenschap zelf gebouwde klaslokalen
    Door de gemeenschap zelf gebouwde klaslokalen
  • Bouw project MA114
    Bouw project MA114
  • De 1e lerarenwoning
    De 1e lerarenwoning
  • Lerarenwoning
    Lerarenwoning
  • Andere zelfgebouwde klaslokalen
    Andere zelfgebouwde klaslokalen
  • Voorbeeld van goede lerarenwoning
    Voorbeeld van goede lerarenwoning
  • Muziek MA214
    Muziek MA214
  • De 2e lerarenwoningen
    De 2e lerarenwoningen
  • Omgeving MA214
    Omgeving MA214
  • Latrines
    Latrines

Blijf betrokken bij de voortgang van het project in Kapirimtiwa


Voorbereiding
Bouwproject
Natraject

Er zijn geen berichten.

MA216 | Aankomst op Malawiaanse tijd in Wolvega

De groep uit Malawi is anderhalf uur later dan gepland, maar nog steeds in opperbeste stemming, aangekomen in Wolvega. Ze kijken terug op een super mooie tijd en dat was ook te zien aan hoe de groep terug kwam. Een hecht team nam weer afscheid na 3 weken intensief samen optrekken en levens met elkaar delen. Weer een veranderde groep terug op Nederlandse bodem!

Lees meer

MA216 | Klaar voor vertrek

De groep staat klaar voor vertrek in Malawi

Lees meer

Succesvolle projecten!

Beide projecten in Kapiritimwa waren erg succesvol. Het schoolgebouw met de klaslokalen en beide lerarenwoningen zijn af en in gebruik genomen.  Ook de twee latrineblokken zijn af en in gebruik en ook de Girls Changing Room wordt gebruikt.

Het was erg leuk om met de gemeenschap in gesprek te gaan. Omdat het een zeer open gemeenschap was, waren ze bereid veel te vertellen over het bezoek van beide groepen. Ze vonden het prachtig dat de groepen niet alleen hebben gebouwd, maar ook met hun op het land hebben gewerkt. Volgens de gemeenschap hebben de deelnemers zo echt Malawi leren kennen.

Lees meer

Report from local coordinator Mussa

Introduction

Twenty-eight participants came from the Netherlands to construct two teachers houses, One toilet with two rooms and a girls changing room.  This report will highlight the activities of the project and points of attention.


Operational level

Construction

The construction of the teachers houses started by the participants and locals holding hands while standing around the teacher house side by side symbolizing unity and oneness.  The first brick was laid by the youngest participants Sem and Sella to mark the official start of the construction.  The work done by the participants and locals included brick laying, carrying water, ferrying sand to the construction site, ferrying bricks, levelling the site, filling inside the foundation and inside the houses and all carpentry work just to mention a few. The target was at least to roof the teacher houses and work on the inside walls before the date of the handover.  It was amazing however to see that all the planned work had been done and the group together with the community managed to do the beam filling, sketting and painting in some parts of the building before the handover date.  This was quite an achievement considering the group had only 28 members.  This can be attributed to the cordial working relationship between the participants and the locals.  The community is currently working on the plastering and flooring of the teachers houses.  Martin the technical leader and Duncan coordinated the construction work very well hence the success.


Facilitation of the teams

Two classrooms were occupied by the girls while one was occupied by the boys.

Food was prepared by the chef from CCAP Chrodney. The participants got used to the meals and liked the food. They also sampled the local Malawian dish popularly known as Nsima.

Staying overnight was quite an experience for the participants and they came back with a lot of stories to tell about the way life in the communities is.  The locals were equally excited because it was the first time to receive a white person in their communities and more especially spending a night in their homes. There were able to share about the Malawian culture and the Dutch culture.


Childrens work

was also a success despite that it took place during a time when schools were on holiday.  The learners and the participants enjoyed the songs and the lessons.  Learners were taught Bible stories in addition to drawings, and songs.  Most of the songs have remained in the minds of the learners and they are able to sing them up to now.


Cultural outings

The Malawi experience was also another activity where the participants went round the community and learned how to dance and sing traditional songs, pounding maize, carrying water on their heads, making ridges with a hoe, making fire using firewood, washing clothes the Malawian way and learning the Malawian National Anthem.


Joint Sunday service

All the local churches from the community gathered together to worship on one Sunday.  The participants took lead of the service and it was amazing to see all churches having one great service. This showed that we are one and that our God is one indeed. The members of different churches were blessed by the different choirs that sung on the day but also the preaching which emphasized on the fact that the love of God is for each and every one.


Visti to lake Malawi

The participants enjoyed the beauty of the lake and swimming in the lake.  It was marvelous to see the participants skills in swimming like fish. 


Cooperation with World Servants staff

There was very good cooperation between the staff of World Servants Netherlands and CCAP staff. We planned together and executed the tasks together. 

Involvement of stakeholders

Almost all stakeholders from the community were actively involved in the whole process of construction.  The school management committee, Parent Teachers Association (PTA) and village headmen were always available at the construction site trying to organize their subjects so that all the work would run smoothly. During the handover ceremony a representative from the ministry of education came to grace the occasion and also religious leaders came to support the work that took place 




                                                                                                                        

Lees meer

Gebied
Partner
Verandering

Kapirimtiwa ligt in het Mzimba South district, welke rijk is aan mooie natuur. De gemeenschappen in dit district zijn ontstaan door families die verspreid zijn over het land. Rondom een school of kerk zijn vaak gemeenschappen ontstaan. Deze gemeenschappen zijn soms erg geïsoleerd van de omgeving. Tijdens het regenseizoen zijn deze gemeenschappen nog moeilijker te bereiken. De families die hier wonen leven dan ook voornamelijk van de opbrengsten van hun land. Kapirimtiwa ligt op ongeveer 90 minuten rijden vanaf de grote weg. De huizen van de inwoners zijn voornamelijk gebouwd van natuurlijke materialen.

Het klimaat in het Mzimba South district is tropisch. De koudste maand van het jaar is juli met een gemiddelde temperatuur van 21° Celcius. Je gaat naar dit district tijdens het droge seizoen. Dit droge seizoen loopt van mei tot november. Van november tot mei heeft het district te maken met een regenseizoen.

Mussa Nyirenda

Boardman Road
Mzuzu
Malawi
+265 131 13 44
ccapeducation.department@gmail.com

CCAP Malawi

The Church of Central Africa Presbyterian (CCAP) is actief in drie landen: Zambia, Zimbabwe en Malawi. In Malawi is CCAP de grootste protestantse kerkgenootschap. Het genootschap is opgericht in 1875 en bestaat dus al meer dan 140 jaar. Er is in die jaren veel bereikt en daar heeft ook de afdeling onderwijs waarmee World Servants samenwerkt een grote rol in gespeeld. CCAP Malawi verzorgt onderwijs voor zowel de allerkleinsten, als voor kinderen op de basisschool en jongeren op de middelbare school. Ook zijn er scholen opgericht voor kinderen met een beperking. Op deze manier probeert CCAP met iedereen in het land rekening te houden en te zorgen voor passend onderwijs. Met name in het noordelijke en centrale gedeelte van Malawi is er veel tot stand gekomen. Een paar cijfers op een rij: Meer dan 400 zogeheten ‘Community Based Childcare Centres’ om zo de ontwikkeling van de kleine kinderen in het land te stimuleren. Meer dan 500 basisscholen waarvan op dit moment ruim 250.000 leerlingen gebruik maken. Begonnen met bouwen van middelbare scholen waarop nu al meer dan 1600 leerlingen zitten. Eén school voor blinden en 3 scholen voor doven zijn opgericht. Daarnaast biedt de afdeling ook trainingen aan voor de leraren van bovenstaande scholen, is er gedacht aan beroepsopleidingen voor studenten en wordt er jaarlijks een studiebeurs gegeven aan 150 meiden die op de middelbare school willen beginnen. Ook op het gebied van gezondheidszorg (HIV/Aids), kinderrechten en betrokkenheid van de bevolking worden programma’s opgezet om zo niet alleen de ontwikkeling van kennis een boost te geven, maar ook om de algemene ontwikkeling van verschillende gemeenschappen te vergroten.

In Kapirimtiwa zijn op dit moment 4 tijdelijke schoolblokken met een dak van natuurlijk materiaal. Deze lokalen zijn beschikbaar voor de Primary School, dat wil zeggen de klassen 1 tot en met 8. In de klaslokalen zijn bijna geen tafels en stoelen beschikbaar voor de ruim 330 leerlingen. Veel kinderen gaan niet of onregelmatig naar school. De meeste ouders kunnen geen schooluniform of eten betalen voor hun kinderen. Voor meisjes is het extra moeilijk om naar school te gaan, omdat ouders vaak niet het belang inzien van goed onderwijs. Daarnaast trouwen de meisjes vaak op een jonge leeftijd en werken zij veel op het land.
Op dit moment zijn er drie leerkrachten op de school die gediplomeerd zijn.
Voor de leraren van deze school zijn er een aantal woningen. Van deze drie woningen is er maar één bestand tegen het regenseizoen.

Door jouw inzet wordt dit veranderd:

- Je bouwt mee aan verandering voor de gemeenschap in Kapirimtiwa. Door woningen voor gediplomeerde leerkrachten te bouwen, verbeterd de kwaliteit van het onderwijs.
- Door de betere kwaliteit maken meer leerlingen hun school af. Vooral meer meisjes zullen door jouw bijdrage naar school gaan en doorstromen naar de Secundary School.
- In Kapirimtiwa ga je met de oudere leerlingen in gesprek over verschillende onderwerpen in het Lifeskills programma. Door dit programma leer je samen met de Malawiaanse jongeren over verschillende leefwijzen en bouw je mee aan verandering.


Download tussenrapportageDownload eindrapportage