Bouw van klaslokalen en latrines in Liziwazi

  • Helemaal in je element
    Helemaal in je element
  • Iedereen komt samen
    Iedereen komt samen
  • Nieuwe mensen ontmoeten
    Nieuwe mensen ontmoeten
  • Hard aan de slag!
    Hard aan de slag!
  • Blij met ballonnen!
    Blij met ballonnen!
  • Vooruitgang boeken
    Vooruitgang boeken
  • Spelen met kinderen
    Spelen met kinderen
  • Samen één
    Samen één
  • Hoezo volgeladen?
    Hoezo volgeladen?
The warm heart of Africa
In de heuvels
Verbeterd onderwijs

Blijf betrokken bij de voortgang van het project in Liziwazi


Voorbereiding
Bouwproject
Natraject

Foundation for schoolblock in progress

Preparations for the teams on course

Lees meer

Community Improvement Plan

community enthusiastic with the coming of the participants

Lees meer

MA419 | 't is weer voorbij, die mooie zomer

Rond 12.45u is de laatste World Servants-groep van deze zomer aangekomen in Utrecht.

Lees meer

MA419 | Geland op Brussel

De eerste 2 van in totaal 3 etappes van de terugweg zijn goed afgelegd. 

Lees meer

Er zijn geen berichten.

Gebied
Partner
Verandering

Het dorpje Liziwazi ligt op een prachtige plek midden in de heuvels van het Mzimba South district. De communities bestaan uit verschillende boeren families die in kleine groepen verspreid over de heuvels wonen. Voor hun levensbehoefte zijn ze vooral afhankelijk van het voedsel dat ze verbouwen op hun eigen stukje land.

Tijdens het project kun je genieten van een tropisch klimaat. In de maand juli is het er het koudst, met een gemiddelde temperatuur van 21° Celsius.

Mussa Nyirenda

Boardman Road
Mzuzu
Malawi
+265 131 13 44
ccapeducation.department@gmail.com

CCAP Malawi

The Church of Central Africa Presbyterian (CCAP) is actief in drie landen: Zambia, Zimbabwe en Malawi. In Malawi is CCAP de grootste protestantse kerkgenootschap. Het genootschap is opgericht in 1875 en bestaat dus al meer dan 140 jaar. Er is in die jaren veel bereikt en daar heeft ook de afdeling onderwijs waarmee World Servants samenwerkt een grote rol in gespeeld. CCAP Malawi verzorgt onderwijs voor zowel de allerkleinsten, als voor kinderen op de basisschool en jongeren op de middelbare school. Ook zijn er scholen opgericht voor kinderen met een beperking. Op deze manier probeert CCAP met iedereen in het land rekening te houden en te zorgen voor passend onderwijs. Met name in het noordelijke en centrale gedeelte van Malawi is er veel tot stand gekomen. Een paar cijfers op een rij: Meer dan 400 zogeheten ‘Community Based Childcare Centres’ om zo de ontwikkeling van de kleine kinderen in het land te stimuleren. Meer dan 500 basisscholen waarvan op dit moment ruim 250.000 leerlingen gebruik maken. Begonnen met bouwen van middelbare scholen waarop nu al meer dan 1600 leerlingen zitten. Eén school voor blinden en 3 scholen voor doven zijn opgericht. Daarnaast biedt de afdeling ook trainingen aan voor de leraren van bovenstaande scholen, is er gedacht aan beroepsopleidingen voor studenten en wordt er jaarlijks een studiebeurs gegeven aan 150 meiden die op de middelbare school willen beginnen. Ook op het gebied van gezondheidszorg (HIV/Aids), kinderrechten en betrokkenheid van de bevolking worden programma’s opgezet om zo niet alleen de ontwikkeling van kennis een boost te geven, maar ook om de algemene ontwikkeling van verschillende gemeenschappen te vergroten.

Op dit moment kunnen de kinderen uit het dorp alleen maar naar klas en 1 en 2 in Liziwazi. Voor hogere klassen moeten ze zes kilometer lopen naar een school in een ander dorp. Met het huidige klaslokaal dat gebouwd is van gras, is de school niet aantrekkelijk voor nieuwe leraren. Met de bouw van nieuwe klaslokalen, kan de overheid gekwalificeerde leraren toewijzen aan de Liziwazi. Dit vergroot de kwaliteit van het onderwijs en de kansen voor de jongeren op een betere toekomst. De latrines verbeteren de hygiëne en de verschoningsruimtes maken het voor meisjes mogelijk om ook wanneer ze ongesteld zijn naar school te blijven gaan.

Doelen:

  • Minder leerlingen per klas en per leraar, om zo de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren
  • Meer kinderen die hun diploma behalen
  • Meer meisjes die hun school afmaken en doorstromen naar de middelbare school