Bouw van een basisschool in Kathmandu in 2023

  • Pak de tuktuk
    Pak de tuktuk
  • Ogen vol verhalen
    Ogen vol verhalen
  • Vergezichten
    Vergezichten
  • Wachters op de bouwplaats
    Wachters op de bouwplaats
  • Vers Himalaya-water
    Vers Himalaya-water
  • Kiekeboe!
    Kiekeboe!
  • Verfrissende (?) duik
    Verfrissende (?) duik
  • Tempelplein
    Tempelplein
  • De schoolbus staat klaar
    De schoolbus staat klaar
  • Welkom in Kathmandu
    Welkom in Kathmandu
  • Badi-dorp
    Badi-dorp
  • Onderwijs = toekomst
    Onderwijs = toekomst
Himalaya
Gelijkwaardig onderwijs voor iedereen
Veilige plek voor kinderen

Blijf betrokken bij de voortgang van het project in Kathmandu


Voorbereiding
Bouwproject
Natraject

Er wordt uitgekeken naar jullie komst in Nepal!

Een cultureel uitwisselingsprogramma is opgesteld, de bouw vordert al flink, er gaat gewandeld worden in het indrukwekkende Himalaya gebergte en een smakelijk menu zal voor de benodigde energie zorgen. Goede reis, groep Nepal!

Lees meer

Gereed voor de groep

LHFN staat klaar om de groep te ontvangen.

Lees meer

NE123 | Tussenstop in Delhi

Cees Versteeg
We zitten in het vliegtuig in Delhi. Net gehaald.
09:53

NE123 | Kinderfeest en overdracht

Bouwvakkers moesten zeer snel omkleden.

Lees meer

Klaslokalen zijn af en in gebruik!

Wat in 2022 begon met een fundering op een kaal stuk grond is nu geworden tot twee mooie gebouwen, goed afgewerkt en voorzien van netjes aangelegde paden, een omheining en zelfs een kippenhok!

Lees meer
Gebied
Partner
Verandering

Je gaat bouwen in een van de rustigere stadswijken van de indrukwekkende hoofdstad Kathmandu in Nepal. In deze stad wonen bijna een miljoen mensen met allemaal verschillende religies en tradities. In Nepal lopen het hindoeïsme en het boeddhisme door elkaar heen. Oude tempels sieren de stad en monniken lopen in hun pij over straat. Toerisme is hier één van de belangrijkste bronnen van inkomsten. Vlakbij Kathmandu zijn basiskampen gelegen om onder andere de Mount Everest te beklimmen.

Alex Sundas

Gokarneshwor Municipality 6
Kathmandu
Nepal
+977 14 91 68 24
lhfninfo@gmail.com

Light House Foundation Nepal

Light’s House Foundation Nepal (LHFN) zet zich isinds 2009 n voor met name Badi kinderen die door armoede, geweld, uitbuiting, mensenhandel, discriminatie, conflicten en natuurrampen buiten de samenleving zijn geplaatst. World Servants ondersteunt LHFN sinds 2021.


Lees hier meer over LHFN

In Nepal zijn er weinig scholen die focussen op kwaliteit. De meeste overheidsscholen hebben geen goede gebouwen. Privéscholen zijn er wel, maar voor de meeste mensen is dat onbetaalbaar. Daardoor gaan veel kinderen van minderbedeelde ouders niet naar school. Om tussen de overheidsscholen en privéscholen een brug te slaan, besloot Light House Foundation Nepal (LHFN) de Christian Community School (CCS) te stichten waar christelijk onderwijs wordt gegeven. Op de school is aandacht voor kwaliteit en iedereen is welkom ongeacht zijn of haar achtergrond. De school begon een paar jaar terug met slechts 100 leerlingen maar inmiddels zijn er 700 leerlingen! De verwachting is dat dit aantal zal verdubbelen in 3 à 4 jaar tijd.

In de huidige school ontbreken verschillende dingen. De gebouwen waar nu lesgegeven wordt, zijn gehuurd en de klassen zijn klein. Door gebrek aan ruimte is er een ander gebouw gehuurd, op 150 meter afstand. Hiervoor moeten de kinderen een drukke weg oversteken. Het computerlokaal, de aula en de bibliotheek zijn dusdanig vervuild door schimmel dat ze niet meer gebruikt mogen worden. Ook is er geen speeltuin, geen ruimte voor een watertank en een tekort aan toiletten. Nu de verhuurder van het terrein ook nog besloten heeft het terrein niet langer te verhuren aan LHFN, is het noodzakelijk dat er op korte termijn een nieuwe school gebouwd wordt die ook aan alle eisen voldoet.


Doelen:

  • Kwalitatief goed onderwijs op gelijkwaardige basis
  • Een veilige haven creëren waar de kinderen zich gewaardeerd voelen
  • Een goede leeromgeving voor de kinderen
  • Persoonlijke ontwikkeling van de kinderen stimuleren door een gevarieerd lesrooster met een aanbod van zowel schoolse als naschoolse activiteiten
  • Creëren van extra onderwijsruimte, zodat meer kinderen de kans krijgen om naar school te gaan