RW222 | Kippen versus de minions

Geplaatst op 8 aug 2022 - 12:14

Het was een fantastisch weekend!

Terwijl wij zaterdagochtend te voet op weg gingen naar de boerencoöperatie, hoorden we van de bouw veel geluid afkomen. Een aantal mensen bouwden door, omdat er vrijdag het oogstfeest was en er daarom niet gebouwd was.

De wandeling leidde ons naar de top van de berg, waar we in het dal de tomatenvelden en de kas konden zien. Een steile afdaling langs koffie en cassave bracht ons bij de kas. We kregen uitleg over het verbouwen van biologische tomaten en hoe ze de biologische compost maakten. Dit deden ze omdat het beter is voor het milieu en omdat ze meer geld krijgen per kilo. Bij de coöperatie werken 30 mensen. We hielpen mee met het plukken en gingen weer via de steile klim terug naar boven. Via het smalle pad werden de tomaten ook naar boven getild op het hoofd. Kornelis hielp de locals graag mee met het tillen.

Zaterdagmiddag was er vrije tijd en wandelde een groep naar het meer. In de avond organiseerden Pieter en Dorianne het cultuurspel...

Er waren twee teams die allebei hun eigen cultuur mochten verzinnen. Vanuit het andere team gingen we per tweetal observeren en meedoen zodat we konden ontdekken wat bij hen een gewoonte was. Bij de kippencultuur van haan Thirza en koningin Rick waren er de raarste geluiden te horen en toen we daar gingen observeren kwamen we er achter waar het vandaan kwam: De haan en koningin mag je natuurlijk niet zomaar aanspreken... want dan werd je door de trouwe kippen weggedreven; dit ervaarde Ilse maar al te goed...

Bij de minioncultuur werd alles gedaan om koningin Shanti tevreden te houden en vermaakte iedereen zich met steen-papier-schaar spelen. Maar als het licht uit ging, ging “dorpsgek” Lucas helemaal tekeer. Het gevolg: kippen die zeer bang en verschrikt zich terugtrokken en de koks die mee keken lagen steeds helemaal in een deuk.

We hebben het allemaal heel erg naar ons zin gehad en zijn hartelijk uitgelachen door de locals, die op een afstandje mee stonden te kijken.

Zondag ochtend moesten we om half negen weg om om negen uur in de kerk te zijn. Zoals Pascal zei: We mogen God niet laten wachten. Het was een mooie dienst waar Alie een preek voorbereid had over dienen. We hadden 2 liederen voorbereid en omdat ze dat zo leuk vonden om te horen, werd  aan het einde, ook al was de tijd op, gevraagd of we nog een lied konden zingen onder muzikale begeleiding op de gitaar van Micha.

Eenmaal terug hadden we nog wat vrije tijd en om drie uur kregen we dansles met bijna de hele bevolking als toeschouwers. De lokale dansgroep leerde ons de traditionele dans; we mochten drummen en oefenen met dansen met manden op ons hoofd. Daar waren o.a. Jessica, Ayana, Rick, Thirza, Lodewijk en Erik echt heel goed in. Met het drummen hadden Jorinde en Rick de smaak ook zeer goed te pakken; zij kregen een hard applaus. Er werd nog een lied geleerd waar wij ook onze toevoeging aan gaven met een Nederlands couplet inclusief een dansje. Als allerlaatste werden de mannen ook naar voren gehaald om een mannendans te leren. De een was iets soepeler in de heupen dan de ander, maar de vrouwen die aan de kant zaten, waren ze hard aan het aanmoedigen.

Vanochtend aangekomen op de bouw waren wij heel verrast hoeveel er zaterdag nog gedaan was door de locals. Wij zijn verder gegaan met metselen, het bouwen van de steigers, bekisting en het welbekende rijtje met stenen doorgeven.

Ook gingen er aantal van ons vandaag meehelpen in de keuken met de lunch. Het was daar heel gezellig. Zo direct gaan we proeven hoe lekker het is geworden. De koks vinden het geweldig dat we mee willen helpen.

Groetjes uit Karambo van Lisa, Thirza en Arjan

De bouwprojecten van World Servants bieden jongeren de kans om mee te bouwen aan verandering. Hun inzet tijdens een werkvakantie laat praktisch zien wat de kracht van dienen is. Door samen met een lokale gemeenschap te werken aan een ontwikkelingsproject van een lokale ontwikkelingsorganisatie, veranderen niet alleen de levensomstandigheden voor de hele gemeenschap, maar veranderen ook de jongeren zelf.

In veel Nederlandse kerken is een World Servants-project onderdeel van het jongerenwerk van de kerk. Diaconaat en jeugdwerk lopen zo naadloos in elkaar over en een hele gemeente komt in beweging rond het project. Werkvakanties hebben daardoor een blijvende impact, zowel in Afrika, Azië of Latijns-Amerika als in Nederland.