Hoofd, schouders, knie en teen in Chimoza

Storytelling van 16 augustus 2022


Om alvast te ervaren wat de impact van een World Servants project kan zijn reisden Celine en Irene afgelopen zomer naar Chimoza en gingen in gesprek met de hoofdmeester van de school.

Als we aankomen rijden in Chimoza, in the middle of nowhere van Zambia, komen de Nederlandse liedjes ons al tegemoet. De liedjes van het kinderwerk in 2019 zijn de kinderen in Chimoza goed bijgebleven. Een grote groep kinderen en een aantal volwassenen staan ons op te wachten. We kijken rond en zien hoe netjes het schoolterrein eruitziet. We proeven de sfeer en gaan dan met een aantal teachers het gebouw in om verder te praten over dit project.

Voor de bouw van de klaslokalen in 2019 was de situatie heel anders, vertellen de teachers. De kinderen presteerden minder goed en buiten les was heel normaal. In het regenseizoen moesten ze daarom zelf een dak improviseren. Hierdoor was de kwaliteit van het onderwijs minder en vielen meer kinderen vroeg uit. Er waren wel drie klaslokalen, die de community zelf had gebouwd, maar dit was niet genoeg voor het aantal kinderen. Door het gebrek aan ruimte, moesten er regelmatig kinderen weggestuurd worden.

Toen ontstond in de community het idee om wat te doen aan het gebrek aan lesruimte. De community vroeg CCAP of ze wat konden betekenen in deze situatie. CCAP bevestigde de noodzaak van een project in Chimoza. Aangezien CCAP de partnerorganisatie van World Servants in Zambia is, konden zij samen een project opstarten. Voordat de World Servants groep uit Nederland arriveerde, trof de community zelf al de nodigde voorbereidingen. Stenen werden gebakken, de fundering werd gelegd en bouwmaterialen werden verzorgd.

Nadat de klaslokalen waren afgebouwd, werden ze in gebruik genomen door de school. Door het project is er veel veranderd in Chimoza. Er is een getrainde headteacher in het dorp. Deze is getraind door de overheid, wat ervoor zorgt dat de kwaliteit van het onderwijs is verbeterd. Daarnaast kunnen er meer kinderen naar de school en hoeven ze niet weggestuurd te worden. Verder is in Chimoza de Community Action Group actief. Deze zorgt ervoor dat kinderen die vroeg uitvallen, weer terugkomen naar school. De kwaliteit van het onderwijs verbeterde, waardoor de kinderen betere resultaten haalden. Het is daardoor mogelijk om door te stromen naar vervolgonderwijs.

Verder vertelt de headteacher ons over de inhoud van het onderwijs. Ze leren niet alleen rekensommetjes oplossen en boeken lezen, maar ook lifeskills. Veel kinderen in de omgeving wonen met hun ouders op een boerderij. Door de lifeskills die ze op school leren, weten zij bijvoorbeeld wanneer ze hun gewassen moeten zaaien. Door dit soort kennis, ontwikkelt een dorp als Chimoza zich verder. De bouw van de klaslokalen zorgt er dus niet alleen voor dat kinderen de mogelijkheid hebben om naar vervolgonderwijs te gaan, maar ook voor de ontwikkeling van de community van Chimoza.
Na het gesprek met de teachers lopen we weer naar buiten, waar nog steeds een grote groep kinderen staat. Ze beginnen gelijk weer met het zingen van de Nederlandse liedjes en wij doen gezellig mee.

In gesprek met een van de schoolkids:
‘Ik weet nog goed dat ik regelmatig buiten school had. In het regenseizoen lekte het dak dat we hadden gemaakt aan alle kanten. Mijn schrift werd dan helemaal nat. Toen kwam er een groep uit een heel ver land op bezoek. Elke dag was er toen een programma voor ons. We zongen met ze en knutselden allerlei dingen, zoals dierenmaskers. We hoorden ook verhalen uit de Bijbel. Dit vond ik erg leuk. Ik had elke dag zin om hierheen te gaan. Toen deze groep er was, werden er ook meer klaslokalen gebouwd. Het was leuk om te zien dat de hele groep zo hard werkte. Ik heb ook een keer geholpen met stenen doorgeven. Toen de groep weg was, werd het gebouw afgemaakt en al snel hadden we ook in deze lokalen les. Nu heb ik niet meer zo vaak buiten school en wordt mijn schrift niet meer nat. We hebben zelfs een schooltuin waar we leren hoe we gewassen moeten planten. Ik woon ook op een boerderij en ik help mijn ouders op het land met alles wat ik op school heb geleerd.’