SA116 | De laatste dagen in Zuid-Afrika

Geplaatst op 11 aug 2016 - 12:02

Nog veel gezien en gedaan de laatste dagen in Zuid-Afrika

Maandag 8 augustus
Vanmorgen zijn we vroeg opgestaan om op het kantoor van Mfesane de weekopening te doen. Daarna gingen we snel de busjes in om de hele dag te gaan klussen bij de vakschool in Khayalitsha. Dit is de township die we eerdere ook al hebben bezocht en waar meer dan 1 miljoen mensen wonen.
Toen we op het terrein aankwamen stond er al een mooi gebouw. Philip, die docent is op de school, vertelde dat de jongeren dit met elkaar hebben gebouwd. ‘Daarom kan het zijn dat je soms een foutje ziet, maar dat geeft niet. Van iedere fout moet je leren.’
Wij hebben de muren aan de binnenkant van het gebouw glad geschuurd, een hele klus, en daarna mochten we alle muren in de grondverf zetten. Een ander deel mocht zand gaan scheppen en daarna het voetpad voorbereiden dat voor de ingang moet komen. Twee anderen hebben meegeholpen met het egaliseren van de muren. Een flinke klus.
De dag was snel om en we zijn ver gekomen. Philip was ontzettend blij met onze hulp. ’s Avonds ging na het eten al vrij snel de lichten uit en waren we snel in dromenland.

Dinsdag 9 augustus
Vandaag zijn we wat later begonnen omdat Toto voor ons, ’s morgensvroeg, de tickets is gaan halen om de Tafelberg op te kunnen. Bijzonder dat hij dat wilde doen. Om die reden vertrokken we om 10 uur naar de vakschool waar we tot 1 uur de klussen zo ver mogelijk hebben afgemaakt. Helaas is het niet allemaal gelukt omdat het een hele oppervlakte is om te schilderen en de straattegels waren er ook nog niet. Aan het eind gaf Philip ons een compliment: Jullie zijn harde en snelle werkers. Is toch leuk om te horen!
In de middag zijn we dus, met de tickets die ’s morgens gehaald zijn, de Tafelberg op gegaan. Je kon ook wandelend naar boven maar wij kozen voor de snelle en makkelijke oplossing via de kabelbaan. Na een tijdje wachten konden we dan ook in een volgepropte cabine naar boven. Wat een uitzicht was het! Bovenop de berg kregen we te horen dat iedereen tot 5 uur de tijd had om rond te lopen en veeeel mooie foto’s te maken. Nou dat is gelukt. Vanaf de berg hadden we een fantastisch uitzicht op de omgeving en ook op Kaapstad. Op de berg zelf waren ook veel verschillende dieren zoals dassies en salamanders. Toen we weer naar beneden wilde bleken we niet de enige te zijn en moesten we aansluiten in een enorme rij. Maar het was het meer dan waard!

Woensdag 10 augustus
Vandaag was het dan eindelijk zo ver. We konden alle resterende souvenirs gaan kopen in het centrum van Kaapstad. En dat hebben we dan ook gedaan...Er is van alles gekocht: van schaaltjes tot flessenopeners, van sleutelhangers tot placemats. Dus jullie worden in Nederland niet vergeten.
Om 1 uur zijn we op de boot gegaan naar Robbeneiland. Op dit eiland heeft oa. Nelson Mandela gevangen gezeten. Bij aankomst moesten we wachten op de bus die ons het eiland rond zou leiden. Dat hebben we dan ook gedaan en volop genoten van de zon. Toen de bus kwam kregen we een introductie van onze gids. Hij vertelde over de verschillende plekken op het eiland. Het eiland is namelijk al 400 jaar een plek waar Nederland tegenstanders opsloot uit het verre Indië en Engeland dit daarna ook heeft gedaan. Er is ook een periode geweest dat er lepra patiënten woonden en als laatste is het gebruikt tijdens de Apartheid. Zwarte leiders die zich uitspraken tegen het blanke regime werden vaak opgepakt en hier voor jaren gevangen gezet. Onder militaire omstandigheden en mensonwaardig. Het is verbazend dat dit zoveel jaren heeft kunnen doorgaan en er weinig tegen werd gedaan vanuit de wereld.
Na de tour met de bus zijn we de gevangenis in gegaan waar de politieke zwarte gevangenen zaten. Dit waren dus geen criminelen maar zwarte mensen die politiek actief waren. We kregen een rondleiding van een voormalig gevangene. Hij liet ons ook de cel zien waar Nelson Mandela heeft gezeten.… en toen moesten we snel zijn om de boot terug naar het vaste land nog te halen. Maar dat is ons gelukt!
’s Avonds kregen we een lekkere maaltijd van de kok. Hij ging ’s avonds weer terug naar zijn eigen huis. Wat heeft hij in de afgelopen 3 weken lekker voor ons gekookt. Bye dankie! En we hebben de verjaardag gevierd van Pieter met…taart.

Samenvattend
We kijken terug op drie hele bijzondere weken waarin we veel gezien en gehoord hebben. Het verschil tussen rijk en arm, de gevolgen van de apartheid. Maar ook de hoop die mensen hebben en het fantastische werk van Mfesane. Zij zijn op veel plekken in de gemeenschappen aanwezig met werkers maar ook met vrijwilligers. Er is zoveel te vertellen…

Nu gaan we tassen inpakken, schoonmaken, opruimen en hopen we vrijdag rond 13.15 uur met vlucht EK 147 te landen op Schiphol.

De bouwprojecten van World Servants bieden jongeren de kans om mee te bouwen aan verandering. Hun inzet tijdens een werkvakantie laat praktisch zien wat de kracht van dienen is. Door samen met een lokale gemeenschap te werken aan een ontwikkelingsproject van een lokale ontwikkelingsorganisatie, veranderen niet alleen de levensomstandigheden voor de hele gemeenschap, maar veranderen ook de jongeren zelf.

In veel Nederlandse kerken is een World Servants-project onderdeel van het jongerenwerk van de kerk. Diaconaat en jeugdwerk lopen zo naadloos in elkaar over en een hele gemeente komt in beweging rond het project. Werkvakanties hebben daardoor een blijvende impact, zowel in Afrika, Azië of Latijns-Amerika als in Nederland.