Bouw van klaslokalen in Chimoza in 2019

  • Een steentje bijdragen
    Een steentje bijdragen
  • Lol op de bouw
    Lol op de bouw
  • Verhalen vertellen
    Verhalen vertellen
  • Chillen op de bouw
    Chillen op de bouw
  • Inburgeren :)
    Inburgeren :)
  • Shake it off!
    Shake it off!
  • Like a pro!
    Like a pro!
  • Samen sporten
    Samen sporten
  • Olifanten spotten
    Olifanten spotten
  • Ploeteren op school!
    Ploeteren op school!
  • Lekker knuffelen
    Lekker knuffelen
  • Gezellig samen zijn
    Gezellig samen zijn
  • Feestelijk ontvangst
    Feestelijk ontvangst
  • Feestelijke opening
    Feestelijke opening
  • The Lion King
    The Lion King
  • Vrienden maken
    Vrienden maken
  • Teamwork!
    Teamwork!
Hechte gemeenschap
School bouwen
Prachtige omgeving

Blijf betrokken bij de voortgang van het project in Chimoza


Voorbereiding
Bouwproject
Natraject

Laat groep Sprang maar komen!

De voorbereidingen in Chimoza zijn klaar, mooi op tijd voor de groep uit Sprang-Cappele die zaterdag naar Zambia vertrekt.

Lees meer

Nieuwe beelden van de voorbereidingen in Chimoza

Coördinator Moffat is weer op bezoek in Chimoza. De fundering vordert snel en de overige bouw materialen zijn inmiddels ook binnen. Volgende week worden er nog douches gemaakt en dan is Chimoza helemaal klaar voor jullie komst.

Lees meer

ZA119 | is weer thuis!

Met gejuich en een spandoek van 13 meter werd de groep warm onthaald! 

Lees meer

Afscheid op het vliegveld

Moffat LK Zulu
Za119 Finally at the airport, it's do hard to say goodbye
17:53


In gesprek met hoofdmeester Clara

Tijdens ons bezoek aan Chimoza in februari raakten we in gesprek met hoofdmeester Clara Phiri.

Lees meer

Het gaat goed in Chimoza!

Vandaag hebben we gesproken met Mrs. Clara, de 'head teacher' in Chimoza en twee leden van de PTA, de parent teacher organization. Ze kijken met veel plezier en dankbaarheid terug op de geweldige tijd die ze hebben gehad tijdens het project.

Lees meer

Gebied
Partner
Verandering

Chimoza betekent ‘eenheid’ de Tumbuka taal. De meeste mensen die hier wonen moeten rondkomen van wat ze op hun vaak kleine stuk land verbouwen. De bevolking bestaat uit ongeveer duizend mensen. Chimoza ligt in het Lundazi district, waar een tropisch klimaat heerst en altijd warm is. Het regenseizoen is van november tot april, het droge seizoen van mei tot oktober. De grootste stad van Lundazi district heet tevens Lundazi, en er wonen zo’n 30.000 mensen.

P.O. Box 530019
Lundazi
Zambia

ccapeducation@zamtel.zm

CCAP Zambia

The Church of Central Africa Presbyterian (CCAP) is actief in drie landen: Zambia, Zimbabwe en Malawi. In Zambia is CCAP sinds 1984 actief. Het genootschap zelf is opgericht in 1875 en bestaat dus al meer dan 140 jaar.

Op het gebied van onderwijs helpt CCAP Zambia zowel kinderen en jongeren als leraren om goed onderwijs te krijgen en te verzorgen. Op dit moment heeft de organisatie 10 basisscholen en 4 middelbare scholen onder haar hoede. Dit betekent dat er 14.000 studenten kwalitatief goed onderwijs krijgen. Daarnaast worden er ook verschillende trainingen gegeven voor zowel leraren als het managementteam.

In Zambia zijn ziektes als malaria en HIV/Aids ieder jaar een grote oorzaak van het hoge dodenaantal. CCAP Zambia probeert hier een preventieve rol in te spelen door samen met het ministerie voor gezondheidszorg verschillende gezondheidscentra te ondersteunen.
Naast gezondheidszorg en onderwijs zijn onder andere ook het trainen van ex-gevangenen, hulp bij het landbouwproces en het bewustmaken van het belang van politieke participatie facetten waar CCAP Zambia zich mee bezig houdt om het land verder te ontwikkelen.

De eerste nood van de school in Chimoza was het hebben van goede lerarenwoningen, omdat ze zelf al een tweetal klaslokalen hadden gebouwd. Dit is in 2014 gedaan waardoor er in ieder geval één gekwalificeerde leraar op deze school is geplaatst. Naast een leraar die op goed niveau lesgeeft aan de kinderen, is het aantrekken van een getrainde leerkracht ook ontzettend belangrijk voor de school en de gemeenschap. Deze docent helpt hen ook in het maken van plannen voor de school en geeft voorlichting over het belang van onderwijs voor kinderen. Hierdoor verbetert niet alleen het onderwijs zelf, maar is er ook meer begrip en meer betrokkenheid vanuit de gemeenschap bij het onderwijs.

Nu is het tijd voor de volgende stap. De school wil graag ook betere klaslokalen en meer ruimte voor het groeiende aantal kinderen dat naar deze school komt. En door betere klaslokalen is het ook prettiger lesgeven voor de leraren. Een win-win situatie!

Doelen:

  • Betere omstandigheden creëren voor de leraren en leerlingen voor het geven en ontvangen van de lessen
  • Goede klaslokalen zorgen er ook voor dat er gekwalificeerde leraren les willen geven op de school