Bouw van klaslokalen in Matipa in 2017

  • Swingende heupjes!
    Swingende heupjes!
  • Nog even na de bouw: voetballen met de kinderen
    Nog even na de bouw: voetballen met de kinderen
  • Wil jij dit plezier ook meemaken? Join!
    Wil jij dit plezier ook meemaken? Join!
  • Ga jij mee back to basic?
    Ga jij mee back to basic?
  • Nijlpaarden spotten?!
    Nijlpaarden spotten?!
  • Nieuwe klaslokalen in gebruik
    Nieuwe klaslokalen in gebruik
  • Bestaande woning
    Bestaande woning
  • Schoolgebouwd versierd voor de opening
    Schoolgebouwd versierd voor de opening
  • Newly build classroom block by cotton company
    Newly build classroom block by cotton company
  • Ontdek zelf het prachtige Zambia
    Ontdek zelf het prachtige Zambia
  • Het schoolgebouw is af!
    Het schoolgebouw is af!
  • Bestaande school
    Bestaande school
  • Vaste prik: de interlandwedstrijd!
    Vaste prik: de interlandwedstrijd!
  • Leer van de aannemer hoe je moet bouwen.
    Leer van de aannemer hoe je moet bouwen.
  • Blokje om de school
    Blokje om de school
  • Eén van de twee nieuwe klaslokalen
    Eén van de twee nieuwe klaslokalen
  • Kinderen voor oude klaslokalen
    Kinderen voor oude klaslokalen
  • Schoolgebouw in Matipa
    Schoolgebouw in Matipa
  • 2 leraren woningen overzichtsfoto
    2 leraren woningen overzichtsfoto
  • Leraren woning dichtbij
    Leraren woning dichtbij

Blijf betrokken bij de voortgang van het project in Matipa


Voorbereiding
Bouwproject
Natraject

Welkom in Matipa

Lees meer

ZA417 | Voorthuizen is back!

Daar zijn ze weer, de groep van NGK de Ontmoeting is terug uit Zambia! 

Lees meer

ZA417 | PS: Project Voorthuizen is geslaagd

Hoofdleider Mark doet weer uitgebreid verslag van de belevenissen van de jongeren van NGK De Ontmoeting. Hij heeft maar liefst acht PS'jes nodig om alles te vertellen... 

Lees meer

Set-upper Haye volgt vanuit Matipa

In februari hebben we met een set-up team Matipa bezocht. In de vorige update hebben we al foto's laten zien. Inmiddels is ook de vlog die set-upper Haye gemaakt heeft af.

Lees meer

De lerarenwoningen en klaslokalen brengen grote verandering

In Matipa zijn de lerarenwoningen en de extra klaslokalen alweer een tijdje in gebruik

Lees meer

Gebied
Partner
Verandering

Matipa ligt in het gebied van Chief Kapichila, op een half uur rijden ten oosten van Lundazi, de nabijgelegen grote stad. Deze omgeving is redelijk vlak. Het dorp is bereikbaar via een gravel/zand weg. Er leven ongeveer 1100 mensen in de directe omgeving van de school en de mensen zijn voornamelijk afhankelijk van de landbouw. De dichtstbijzijnde school is op 10 km afstand. Het regenseizoen is van november tot april (vochtig en warm 25-32˚C). Van mei tot augustus is het droog en koel (16-27 ˚C), en van september tot oktober is het warm en droog (27-32˚C)

P.O. Box 530019
Lundazi
Zambia

ccapeducation@zamtel.zm

CCAP Zambia

The Church of Central Africa Presbyterian (CCAP) is actief in drie landen: Zambia, Zimbabwe en Malawi. In Zambia is CCAP sinds 1984 actief. Het genootschap zelf is opgericht in 1875 en bestaat dus al meer dan 140 jaar.

Op het gebied van onderwijs helpt CCAP Zambia zowel kinderen en jongeren als leraren om goed onderwijs te krijgen en te verzorgen. Op dit moment heeft de organisatie 10 basisscholen en 4 middelbare scholen onder haar hoede. Dit betekent dat er 14.000 studenten kwalitatief goed onderwijs krijgen. Daarnaast worden er ook verschillende trainingen gegeven voor zowel leraren als het managementteam.

In Zambia zijn ziektes als malaria en HIV/Aids ieder jaar een grote oorzaak van het hoge dodenaantal. CCAP Zambia probeert hier een preventieve rol in te spelen door samen met het ministerie voor gezondheidszorg verschillende gezondheidscentra te ondersteunen.
Naast gezondheidszorg en onderwijs zijn onder andere ook het trainen van ex-gevangenen, hulp bij het landbouwproces en het bewustmaken van het belang van politieke participatie facetten waar CCAP Zambia zich mee bezig houdt om het land verder te ontwikkelen.

In de gemeenschap van Matipa zijn ongeveer 400 kinderen, waarvan ongeveer de helft op school zitten. De basis school gaat nu tot en met klas 6, maar er wordt door 3 leraren lesgegeven. Dat betekend dat deze leraren in 2 shifts les geven aan 2 groepen per dag, 1 shift smorgens en 1 shift smiddags. Voor de leraren best een uitdaging en voor de leerlingen ook.
In 2014 is hier een World Servants groep geweest die heeft gebouwd aan 2 goede lerarenwoningen. Daardoor kon het aantal gekwalificeerde leraren op de school worden vergroot van 0 naar 2. Hiervoor waren er 2 vrijwillige leraren aan het werk. Meestal zijn dit vrijwilligers uit het dorp of de omgeving die zelf tot en met de middelbare school op school hebben gezeten, maar die niet zijn opgeleid om les te geven. Door de komst van de leraren woningen en daarmee de getrainde leraren is de kwaliteit van onderwijs enorm verbeterd.
Daarnaast is er ook door een katoenbedrijf een kwalitatief goed schoolgebouw gebouwd in aanvulling op een gebouw van klei/leem met een rieten dak waar toen 4 klassen in les kregen.
Het aantal leerlingen zou nog groter kunnen zijn als de school meer klaslokalen had en meer leraren. Door te zorgen voor extra klaslokalen kunnen er meer leerlingen tegelijkertijd les krijgen en kunnen de omstandigheden voor de leraren ook verbeteren doordat ze "normale' uren kunnen draaien en voor meer aandacht per leerling kunnen geven. Ga jij samen met de bevolking bouwen om de kinderen uit het dorp een betere plek voor onderwijs te geven?

  1. De huidige faciliteiten uitbreiden geeft de leerlingen de mogelijkheid om onderwijs te volgen tot het einde van de basis school. Hierdoor kunnen de kinderen vervolgens de overstap maken naar een Secundary School.
  2. Door de bouw van extra klaslokalen hoeven de klassen niet meer op elkaar te wachten en wordt de druk op de leraren minder.
  3. Door een goed gebouw zijn de lesomstandigheden beter en kunnen de leerlingen en leraren beter presteren.
  4. Door de ervaring van de gemeenschap met de vorige World Servants groep kunnen ze zich goed voorbereiden op de komst van de groepen en is de verwachting dat er een goede samenwerking zal zijn en veel interactie.