Bouw van klaslokalen in Matipa in 2017

  • Swingende heupjes!
    Swingende heupjes!
  • Nog even na de bouw: voetballen met de kinderen
    Nog even na de bouw: voetballen met de kinderen
  • Schoolgebouw in Matipa
    Schoolgebouw in Matipa
  • Nieuwe klaslokalen in gebruik
    Nieuwe klaslokalen in gebruik
  • Wil jij dit plezier ook meemaken? Join!
    Wil jij dit plezier ook meemaken? Join!
  • Het schoolgebouw is af!
    Het schoolgebouw is af!
  • Leraren woning dichtbij
    Leraren woning dichtbij
  • Ontdek zelf het prachtige Zambia
    Ontdek zelf het prachtige Zambia
  • Bestaande woning
    Bestaande woning
  • Eén van de twee nieuwe klaslokalen
    Eén van de twee nieuwe klaslokalen
  • Vaste prik: de interlandwedstrijd!
    Vaste prik: de interlandwedstrijd!
  • Kinderen voor oude klaslokalen
    Kinderen voor oude klaslokalen
  • Blokje om de school
    Blokje om de school
  • Leer van de aannemer hoe je moet bouwen.
    Leer van de aannemer hoe je moet bouwen.
  • Bestaande school
    Bestaande school
  • Schoolgebouwd versierd voor de opening
    Schoolgebouwd versierd voor de opening
  • Ga jij mee back to basic?
    Ga jij mee back to basic?
  • Newly build classroom block by cotton company
    Newly build classroom block by cotton company
  • 2 leraren woningen overzichtsfoto
    2 leraren woningen overzichtsfoto
  • Nijlpaarden spotten?!
    Nijlpaarden spotten?!

Blijf betrokken bij de voortgang van het project in Matipa


Voorbereiding
Bouwproject
Natraject

Welkom in Matipa

Lees meer

ZA417 | Voorthuizen is back!

Daar zijn ze weer, de groep van NGK de Ontmoeting is terug uit Zambia! 

Lees meer

ZA417 | PS: Project Voorthuizen is geslaagd

Hoofdleider Mark doet weer uitgebreid verslag van de belevenissen van de jongeren van NGK De Ontmoeting. Hij heeft maar liefst acht PS'jes nodig om alles te vertellen... 

Lees meer

Slingers in Matipa

Van de projectcoördinator Moffat hebben we het mooie bericht over het schoolgebouw in Matipa ontvangen:

In twee maanden tijd hebben we het project in Matipa afgrond. Afgelopen week hebben we de openingsceremonie gehouden waarmee het startschot is gegeven om het gebouw in gebruik te nemen. Ondertussen zijn de eerste lessen al in de nieuwe klaslokalen gegeven.

Bij de opening was ook de DEBS aanwezig (District Education Board Secretary). Heel de lokale gemeenschap was op de grote opening afgekomen om deze te kunnen bijwonen.

Nogmaals willen we  onze dankbaarheid uitspreken naar World Servants voor dit geweldige gebouw!


Lees meer

It’s about creating relationships

Composed by Collins Nyirenda

  1. Summary
The interaction between the local people and the participants was really amazing. The team was eager to learn and participate fully in most of the local activities, so as the local people were interested to learn more about the participants. The schedule and commitment in terms of construction was well organized and coordinated by both the local and international technical team, this enabled the project to move at a pace and to be implemented as planned.  


       2.     Introduction on the project
The team arrived in Zambia on the 14th July, 2017 at the Lusaka International Airport where they were welcomed by Collins. Despite arriving at the project site in the evenings (Matipa Community School), the local people were still waiting to welcome the team. The next day the team felt at home by experiencing the Zambian way of worshiping during a service led by Mark and Moffat. The afternoon was overwhelming as we had a colorful welcoming ceremony that gave opportunities for various leaders to express their concerns and expectations. More so, the ceremony included both local and international dances and singing. Later there was the ground breaking ceremony were participants and local people were oriented about the overall project.


3. Operational level
3.1 The construction

The entire project progressed smoothly in the sense that there was good communication and coordination among the local CCAP Project Coordinators (Collins and Philemon), the WS Technical Leaders and the local contractor. Additionally, the department had enough building materials. On the other hand, the local people had organized all the upfront materials. This enabled the project to attain its goals within the specified period of time. Besides, the team and the local villagers worked hand in hand at each phase of the project. During the teams stay, the team participated in breaking stones, drawing water, building the walls of the building, plastering as well as roofing.


3.2 Facilitation of the team
Accommodation was conducive and there was enough room for all the participants. Food was delicious and enough for everyone. Children’s program was excellent as the participants worked together with the local teachers to do children’s work, each day the numbers of children kept on increasing. The cultural program and outings were well organized by the cultural leaders and the CCAP Project coordinators with the help of teachers and active community members. All the cultural programs were executed as planned, the home visits, sleep overs, art and the chief visit, health center visit, as well as attending church services in different localities. The most interesting activity was the Zambia express were the WS Team participated in a number of Zambian daily activities such as fetching and carrying a bucket of water on the head, dancing, riding on a bicycle and singing the Zambian National Anthem.


3.4 Transportation
Transport adequate and good. All the trips that were arranged were successful. Further, we had a utility car and a motor bike at the site. We only experienced one challenge when we had a flat tyre in Champhanje during story telling. However, the issue was dealt with within a short period of time.

3.5 Safety / Field Security Plan
We didn’t have any reports of accidents during the entire period of the project. On the first day of the project, the participants were oriented about safety measures. Also, each and every day we had a talk together with the villages present about safety at the project site during construction. The team was also oriented on how to keep safe at the park.

3.6 Cooperation with the WSN project leaders

There was very good coordination, communication and organization between the team leader (Mark), the technical leaders, medical leader, the cultural leaders and the CCAP Staff (Collins, Philemon and Dorothy, the kitchen staff). 


3.7.1 Applicant

The community was very committed and they kept on coming until the entire stay of the team. Even if the team left, the locals were still coming for work. The people were also hospitable as they welcomed the team in their homes.


3.7.2 Staff

All the staff members excellent, accommodative and flexible were necessary.


3.7.3 Beneficiaries

Children, being the direct primary beneficiaries of the project were very helpful and participated in children’s work all the time and cleaning the school surroundings.


3.7.4 The local authorities

We visited the chief’s palace despite his absence we meet with his representatives. On several occasions, the headmen used to come and work.


3.7.5 Community

The community members such as parents and guardians also participated in almost all the activities, the teachers were also very active in various activities.



4. Development of the project

Despite the local people being informed within a short period of time, they managed to provide enough upfront materials within a specified period of time. Almost all the expectations were met and the project moved at the good pace at each and every phase.


5. Lessons learned

  • It come to our understanding that the coming of the WS team does not only enhance the construction project, but rather there coming to Zambia is beyond construction. Their visit brings unity among community members and changes the community environment. The visit also enables both participants and local people to learn and know more about other cultures and general way of life. It’s about creating relationships.


  • The other lesson is that when the community is well coordinated and organized, there is a high possibility of great performance. Matipa community is a good example were the community managed to provide all the necessary upfront materials within a specific period of time.


                        

Lees meer

Gebied
Partner
Verandering

Matipa ligt in het gebied van Chief Kapichila, op een half uur rijden ten oosten van Lundazi, de nabijgelegen grote stad. Deze omgeving is redelijk vlak. Het dorp is bereikbaar via een gravel/zand weg. Er leven ongeveer 1100 mensen in de directe omgeving van de school en de mensen zijn voornamelijk afhankelijk van de landbouw. De dichtstbijzijnde school is op 10 km afstand. Het regenseizoen is van november tot april (vochtig en warm 25-32˚C). Van mei tot augustus is het droog en koel (16-27 ˚C), en van september tot oktober is het warm en droog (27-32˚C)

Moffat Zulu

P.O. Box 530019
Lundazi
Zambia

ccapeducation@zamtel.zm

CCAP Zambia

The Church of Central Africa Presbyterian (CCAP) is actief in drie landen: Zambia, Zimbabwe en Malawi. In Zambia is CCAP sinds 1984 actief. Het genootschap zelf is opgericht in 1875 en bestaat dus al meer dan 140 jaar. Op het gebied van onderwijs helpt CCAP Zambia zowel kinderen en jongeren als leraren om goed onderwijs te krijgen en te verzorgen. Op dit moment heeft de organisatie 10 basisscholen en 4 middelbare scholen onder haar hoede. Dit betekent dat er 14.000 studenten kwalitatief goed onderwijs krijgen. Daarnaast worden er ook verschillende trainingen gegeven voor zowel leraren als het managementteam. In Zambia zijn ziektes als malaria en HIV/Aids ieder jaar een grote oorzaak van het hoge dodenaantal. CCAP Zambia probeert hier een preventieve rol in te spelen door samen met het ministerie voor gezondheidszorg verschillende gezondheidscentra te ondersteunen. Naast gezondheidszorg en onderwijs zijn onder andere ook het trainen van ex-gevangenen, hulp bij het landbouwproces en het bewustmaken van het belang van politieke participatie facetten waar CCAP Zambia zich mee bezig houdt om het land verder te ontwikkelen.

In de gemeenschap van Matipa zijn ongeveer 400 kinderen, waarvan ongeveer de helft op school zitten. De basis school gaat nu tot en met klas 6, maar er wordt door 3 leraren lesgegeven. Dat betekend dat deze leraren in 2 shifts les geven aan 2 groepen per dag, 1 shift smorgens en 1 shift smiddags. Voor de leraren best een uitdaging en voor de leerlingen ook.
In 2014 is hier een World Servants groep geweest die heeft gebouwd aan 2 goede lerarenwoningen. Daardoor kon het aantal gekwalificeerde leraren op de school worden vergroot van 0 naar 2. Hiervoor waren er 2 vrijwillige leraren aan het werk. Meestal zijn dit vrijwilligers uit het dorp of de omgeving die zelf tot en met de middelbare school op school hebben gezeten, maar die niet zijn opgeleid om les te geven. Door de komst van de leraren woningen en daarmee de getrainde leraren is de kwaliteit van onderwijs enorm verbeterd.
Daarnaast is er ook door een katoenbedrijf een kwalitatief goed schoolgebouw gebouwd in aanvulling op een gebouw van klei/leem met een rieten dak waar toen 4 klassen in les kregen.
Het aantal leerlingen zou nog groter kunnen zijn als de school meer klaslokalen had en meer leraren. Door te zorgen voor extra klaslokalen kunnen er meer leerlingen tegelijkertijd les krijgen en kunnen de omstandigheden voor de leraren ook verbeteren doordat ze "normale' uren kunnen draaien en voor meer aandacht per leerling kunnen geven. Ga jij samen met de bevolking bouwen om de kinderen uit het dorp een betere plek voor onderwijs te geven?

  1. De huidige faciliteiten uitbreiden geeft de leerlingen de mogelijkheid om onderwijs te volgen tot het einde van de basis school. Hierdoor kunnen de kinderen vervolgens de overstap maken naar een Secundary School.
  2. Door de bouw van extra klaslokalen hoeven de klassen niet meer op elkaar te wachten en wordt de druk op de leraren minder.
  3. Door een goed gebouw zijn de lesomstandigheden beter en kunnen de leerlingen en leraren beter presteren.
  4. Door de ervaring van de gemeenschap met de vorige World Servants groep kunnen ze zich goed voorbereiden op de komst van de groepen en is de verwachting dat er een goede samenwerking zal zijn en veel interactie.