Bouw van 2 klaslokalen en 1 lerarenwoning in Lilanda

  • Aan de slag!
    Aan de slag!
  • Gezellig op de bouw
    Gezellig op de bouw
  • Je leert 't vanzelf
    Je leert 't vanzelf
  • Goed bezig :)
    Goed bezig :)
  • Een rustmomentje pakken
    Een rustmomentje pakken
  • Hobbelen in de bush
    Hobbelen in de bush
  • Net als de locals
    Net als de locals
  • Rise and shine :)
    Rise and shine :)
  • Bouwen aan verandering
    Bouwen aan verandering
  • Samen sterk!
    Samen sterk!
  • Nieuwe vriendschappen
    Nieuwe vriendschappen
  • Uiterste concentratie!
    Uiterste concentratie!
  • Focus
    Focus
  • Girl power
    Girl power
  • Ziet er strak uit!
    Ziet er strak uit!
Onderwijs
Dorp met een missie
Traditionele locatie

Blijf betrokken bij de voortgang van het project in Lilanda


Voorbereiding
Bouwproject
Natraject

ZA419 | Een update uit Zambia!

Het verslag van de laatste dagen in Lilanda.

Lees meer

za419 | de finishing touch!

Het bouwen in Lilanda gaat goed, het dak zit er op! Op de klaslokalen komt een mooi logo om de fijne tijd samen in Zambia voor altijd te blijven herinneren.


Er zijn geen berichten.

Partner
Verandering

Michael Tembo

Private Bag 16
Mkushi
Zambia
+260 536 22 58

MCC

MCC staat voor Mkushi Christian Community en is opgericht in 1999. Vanaf dat jaar is ook de samenwerking tussen World Servants en MCC ontstaan. MCC is gevestigd, zoals de naam al aangeeft, in het Mkushi district, gelegen in Centraal-Zambia. In Mkushi wonen bijna 200.000 mensen waaronder heel veel kinderen. De organisatie is opgebouwd uit allerlei kerken in het district die ervoor zorgt dat deze kerken gefaciliteerd worden voor het organiseren van activiteiten. Maar MCC zet zich niet alleen in voor kerken. Ook voor de gemeenschap worden ontwikkelingsprojecten opgezet. Op het gebied van onderwijs en gezondheidszorg levert MCC fantastisch werk en zijn er al mooie resultaten geboekt: 20 projecten zijn er opgezet sinds het ontstaan van de organisatie. Samen met World Servants zijn er verschillende basisscholen opgezet in het district. Hierdoor kunnen veel kinderen naar school en gaat de kwaliteit van het onderwijs omhoog doordat leerkrachten nu niet meer voor een grote hoeveelheid kinderen per klas hoeven te staan. Zo kan er meer aandacht besteed worden aan het individu. Vandaar ook dat er op dit moment steeds meer vraag is naar middelbare scholen in de omgeving. Wat betreft gezondheidszorg willen World Servants en MCC voortbouwen op de projecten die er de afgelopen jaren al zijn geweest, door bijvoorbeeld een kliniek te bouwen in een gemeenschap waar eerder al klasklokalen werden gebouwd. Zo kan er direct hulp geboden worden als iemand ziek is. Daarnaast kan een ander groot probleem aangepakt worden: de kindersterfte. Veel zwangere vrouwen bevallen nu meestal zonder medische begeleiding, waardoor veel baby’s overlijden. Er wordt door MCC bovendien ook aidsvoorlichting gegeven, iets dat erg belangrijk is omdat HIV/Aids nog steeds een groot probleem is in het land. Intussen zijn er al meerdere klinieken gebouwd met daarbij woningen voor de medische staf. De hulpvoorzieningen zijn een succes: er komen veel mensen uit het land op af, zelfs uit buurland Congo komen gezinnen te voet om van de hulp gebruik te kunnen maken. Maar hierdoor is er wel meer vraag ontstaan naar verdere hulp. En dat is precies waar World Servants de komende jaren aandacht aan wil besteden.

Doordat de kinderen nu na klas 7 meestal niet door kunnen stromen naar een middelbare school  doordat deze te ver weg is, of te duur, of de kinderen te klein zijn om zo’n afstand af te leggen - stoppen veel kinderen met school. De bouw van twee extra klaslokalen en het aantrekken van een nieuwe leraren voor klas 8 en 9 brengt hier verandering in. Wanneer de kinderen langer naar school gaan, zijn ze beter onderwezen en is de hoop dat ze beter voorbereid zijn om in te stromen in de bovenbouw. Door meer kennis zijn de jongeren vaak instaat om betere keuzes te maken, waardoor bijvoorbeeld meisjes minder vaak te maken krijgen met zwangerschappen op jonge leeftijd.

Doelen:

  • Kinderen gaan na de basisschool door met de onderbouw van de middelbare school
  • Jongeren doen meer kennis op  en zijn beter voorbereid op de bovenbouw van het middelbaar onderwijs
  • Kinderen maken betere keuzes doordat ze meer onderwijs hebben gehad
  • Meer jongeren stromen door naar de bovenbouw van de middelbare school