Hoe is World Servants bereikbaar tijdens een reis?
World Servants is op verschillende manieren te bereiken tijdens de projecten die onderweg zijn. In noodgevallen kan het thuisfront 24 uur per dag contact opnemen met het 24-uurs nummer van World Servants.
Voor alle andere vragen zijn we tijdens kantooruren bereikbaar op ons standaard telefoonnummer en ook beantwoorden wij op werkdagen alle mails die binnenkomen.
Kijk hier op welke manieren je contact met ons op kunt nemen.
Van de deelnemers wordt verwacht dat ze hun mobiele telefoon thuislaten. Meer hierover is te lezen in de gedragsregels.
Moet ik ook speciale kleding dragen op de bouwplaats?
Draag op de bouwplaats een lange broek, (verplichte) veiligheidsschoenen minimaal klasse S3, een T-shirt en een pet. Dit biedt je bescherming tegen ongelukken (splinters, stenen) en voorkomt verbranding door de zon.
Wat is het standpunt van World Servants over het werken met kwetsbare kinderen?
Regelmatig komen er verhalen in het nieuws over de negatieve impact die de aanwezigheid van vrijwilligers hebben op kinderen in kindertehuizen. Daarom willen we graag vertellen wat ons beleid is ten opzichte van kwetsbare kinderen.
Bij de projecten die World Servants ondersteunt, is contact tussen Nederlandse deelnemers en de plaatselijke bevolking een van de belangrijkste doelen. Om negatieve impact te voorkomen, doet World Servants uit principe geen projecten in of met weeshuizen of kindertehuizen. In onze projecten is het contact met kinderen van secundair belang, zijn deze kortstondig en altijd in samenwerking met een lokale school of kerk. Het doel van de activiteiten waarbij er contact is met kinderen, is om de programma's van onze lokale partnerorganisaties te versterken (bijvoorbeeld op het gebied van hygiëne). Bij deze activiteiten heeft lokaal personeel de leiding, en mede daardoor ontstaat er geen diepe relatie tussen de Nederlandse deelnemers en de lokale kinderen.
In de voorbereiding, van zowel de leiders als de deelnemers aan een project, wordt aandacht besteed aan het contact tussen de deelnemers en de lokale bevolking en aan de houding van deelnemers. Tijdens het project hebben de leiders daar een coachende rol in. Zowel leiders als deelnemers worden gescreend voor ze op project gaan.
Tenslotte heeft World Servants een strak fotobeleid: kinderen worden alleen in hun waarde gefotografeerd, dus gelijkwaardig aan de Nederlandse deelnemers.
World Servants steunt de uitgangspunten van het Better Care Network en hun campagne om weeshuistoerisme tegen te gaan.
Zorgt World Servants voor medische voorzieningen tijdens een project?
Elk project heeft een medisch leider als onderdeel van het leidersteam. De medisch leider is verantwoordelijk voor de gezondheid en hygiëne van de groep en neemt vanuit World Servants een uitgebreide EHBO-tas mee. Daarin zitten onder andere voldoende injectienaalden/spuiten (bijvoorbeeld in verband met de aids-problematiek in een aantal projectlanden). Neem zelf ook een klein verbanddoosje met pleisters e.d. mee. De leider wordt goed voorbereid en ondersteund door een team van artsen en (psychiatrisch) verpleegkundigen. Dit team is tijdens de projecten 24 uur per dag bereikbaar voor de medisch leider voor overleg of advies als er zich medische problemen voordoen. Tijdens de voorbereiding van een project wordt geinventariseerd waar zich op een redelijke afstand een geschikt(e) ziekenhuis of kliniek bevindt die in geval van nood bezocht kan worden.