Is het verplicht om bij het voorbereidingsweekend aanwezig te zijn?
Deelname aan het voorbereidingsweekend is verplicht. Tijdens dit weekend word je voorbereid op het project met praktische informatie en leer je je projectgenoten kennen. Hier hechten wij veel waarde aan en zien dit als aftrap van je reis. Voor de data: zie worldservants.nl/agenda.
Heb ik ervaring nodig om mee te kunnen?
Om mee te gaan op een World Servants-project heb je geen specifieke ervaring of vaardigheden nodig. Het mooie van een project is juist dat iedereen een bijdrage kan leveren aan een rechtvaardigere wereld door te dienen.
Op de bouwplaats heeft een lokale aannemer met zijn personeel de leiding over de bouw. Zij zorgen dat alle deelnemers een zinvolle bijdrage kunnen leveren. In het leidersteam zitten altijd leiders met internationale ervaring en ervaring met groepsdynamiek. Zij zorgen dat het project goed verloopt.
Twijfel je of je wel mee kunt omdat je een beperking hebt? Lees hier meer.
Welke vaccinaties heb ik nodig?
Voor de meeste landen zijn vaccinaties en/of malariatabletten nodig.
Als deelnemer ben je zelf verantwoordelijk voor de te nemen voorzorgsmaatregelen. World Servants geeft geen vaccinatieadviezen. Maak daarom een afspraak bij een vaccinatiearts. Doe dit ruim op tijd (bij voorkeur vier maanden van te voren) omdat vaccinatieprogramma’s soms lang duren. Voor sommige landen heb je een bewijs van inenting nodig voor de aanvraag van een visum of om een land in te reizen. De inentingen en tabletten zijn niet gratis, maar kunnen worden vergoed als jij (of je ouders als je jonger bent dan 18) een aanvullende zorgverzekering hebt. Het is belangrijk om te weten in welk gebied jouw project is. Check daarom op www.worldservants.nl/projecten in welk gebied jouw project plaatsvindt. De vaccinatiearts kan hierom vragen.
Kijk op www.lcr.nl/landen voor een indicatie van de vaccinaties die jij nodig hebt.
Moet ik een ‘noodbehandeling’ voor malaria mee op reis?
In landen waar malaria voorkomt, maar de kans op ernstige malaria klein is, wordt niet altijd meer medicatie geadviseerd door vaccinerende instellingen. Het is dan voldoende om je goed te beschermen tegen muggenbeten. Vanwege de kleine kans op malaria kan je wel een 'noodbehandeling' voorgeschreven krijgen en aanschaffen. Bij symptomen, die wijzen op malaria (m.n. koorts langer dan 24 uur), wordt geadviseerd om je bij een lokale arts te laten testen op malaria. Blijkt er sprake van malaria, dan kun je de zelf meegenomen 'noodbehandeling' gebruiken.
De 'noodbehandeling' bevat antibiotica. Per persoon wordt bij je intake voor vaccinaties bekeken welke antibiotica en welke dosering geschikt zijn voor jou, want bijvoorbeeld allergieën kunnen ertoe leiden dat de ene persoon een ander antibioticum krijgt dan de andere. Om die reden neemt World Servants geen noodbehandelingskit mee in de algemene medische koffer. Uiteraard krijgen de medisch leiders, die meegaan op reis, voorlichting hoe te handelen bij deelnemers waarbij het vermoeden bestaat dat ze malaria hebben opgelopen.
Ga bij het aanschaffen van een 'noodbehandeling' altijd af op het advies van je arts.
Voor meer informatie over de 'noodbehandeling' en malaria verwijzen we naar de informatie van de GGD:
Meer informatie over malaria en bescherming tegen malaria
Meer informatie over de 'noodbehandeling'
Ik heb lichamelijke/psychische klachten. Kan ik mee op project?
Iedereen is welkom om zich aan te melden voor een project. Voor iedere deelnemer (met en zonder beperking) is er een aanmeldprocedure. Die ziet er als volgt uit:
- Jij hebt je aangemeld! Cool!
- Er staat een digitale vragenlijst voor je klaar in mijn.worldservants.nl. Deze vul je binnen twee weken na je aanmelding in. Beantwoord de vragen zo eerlijk en zorgvuldig mogelijk
- De collega's van Support nemen de vragenlijst zorgvuldig door
- Als de Support-collega's advies nodig hebben vanwege bijzonderheden in je medische situatie, vragen ze iemand van ons medisch team om mee te kijken. Dit team bestaat uit artsen en verpleegkundigen. Ze geven advies over de mogelijke risico's van je projectdeelname en of we voorzorgsmaatregelen moeten treffen om ervoor te zorgen dat je mee kunt. We doen dit zo zorgvuldig, omdat wij verantwoordelijk voor jou zijn als je met ons op reis bent
- Het zou kunnen dat het medisch team vragen heeft over je medische situatie. De collega's van support informeren je hierover. In sommige gevallen neemt het medisch team direct contact met jou op om je medische situatie door te spreken. Er kan verzocht worden om contact op te nemen met je eigen huisarts of specialist
- De hoofdleider en medisch leider van je project krijgen inzage in je vragenlijst. Als er contact is geweest met het medisch team zien zij dit ook, zodat ze op de hoogte zijn van je situatie. Al deze persoonlijke informatie wordt vertrouwelijk behandeld.
Goed om te weten, als je medische bijzonderheden hebt, betekent het niet dat je niet mee kunt. Het medisch team kijkt zorgvuldig naar je situatie en geeft ook advies om ervoor te zorgen dat je meekunt. Je bent daarom verplicht om de vragenlijst eerlijk in te vullen. Ook als gedurende het jaar iets verandert in je medische situatie, ben je verplicht dit te melden bij World Servants.
Nog geen 18?
Dan geef je bij je aanmelding het mailadres van je ouder/verzorger door. Deze ontvangt een CC van de mails die we jou versturen. Mocht je bezwaar hebben dat je ouder/verzorger mails ontvangen die gaan over de medische screening, dan kun je dit laten weten als reply op de mail die we je sturen als er een extra screening door het medisch team nodig is. Je vermeldt dan dat je bezwaar hebt dat je ouder/verzorg meeleest met mails die over je medische situatie gaan. Dit maken we zo snel mogelijk in orde voor je. Alle andere mails die over je deelname gaan, blijven we wel in CC naar je ouders sturen. Dit kunnen mails zijn die gaan over visum, gewijzigde vluchttijden, informatie voor het voorbereidingsweekend, enz.
Als je graag meer wilt weten hoe wij met je gegevens omgaan, dan kun je dat vinden in de privacyverklaring.
Hoe is het contact met thuisblijvers geregeld?
Bij calamiteiten neemt de hoofdleider van het project contact op met het World Servants kantoor. Tijdens de projectperiode is het kantoor 24-uur per dag bereikbaar. Bij ernstige situaties worden ouders ingelicht door het World Servants kantoor en de hoofdleider. Een hoofdleider heeft ook elk project extra geld bij zich om in geval van nood de kosten te kunnen betalen.
Let op: het is erg belangrijk dat World Servants jouw ouders kan bereiken als je op project bent. Geef via formulier.worldservants.nl/icegegevens door hoe wij je ouders kunnen bereiken. Bij noodgevallen kunnen de thuisblijvers 24 uur per dag contact opnemen met World Servants via 0561613111.
Welke reisdocumenten heb ik nodig om mee te kunnen?
Als je op reis gaat, moet je verschillende documenten meenemen:
- Paspoort (minimaal 6 maanden geldig na terugkomst van je reis)
- Kopie van je paspoort
- Vaccinatieboekje
- Medicijnpaspoort
- Visum (indien van toepassing)
- Eventueel aanvullende reispapieren als je een buitenlands paspoort hebt
Zelf dien je bovenstaande documenten op orde te hebben en mee te nemen op reis. World Servants is hier niet verantwoordelijk voor en kan hier niet aansprakelijk voor worden gesteld.
Let op: wanneer je minderjarig bent (jonger dan 18 jaar) is het verplicht om een toestemmingsverklaring mee te nemen op reis die ondertekend is door je ouders of voogd.
Gaat World Servants op de juiste wijze om met mijn geld?
Het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) heeft ons een keurmerk gegeven. Dit betekent dat we aan de hand van criteria hebben kunnen aantonen dat het geld goed wordt besteed. Om dit te presenteren, maken we onder meer een jaarverslag. Je kunt bij het CBF meer informatie vinden.