Bouw van woningen voor docenten in Makonje in 2021

  • Plezier maken
    Plezier maken
  • Goede samenwerking
    Goede samenwerking
  • Samen metselen
    Samen metselen
  • Plezier op de bouw
    Plezier op de bouw
  • Trots op het eindresultaat
    Trots op het eindresultaat
  • High five!
    High five!
  • Potje voetbal tegen de locals
    Potje voetbal tegen de locals
Heuvelachtig gebied met prachtige uitzichten
Beter onderwijs
Verder bouwen aan kwaliteit

Blijf betrokken bij de voortgang van het project in Makonje


Voorbereiding
Bouwproject
Natraject

Het harde werken wordt beloont

De gemeenschap van Makonje heeft de afgelopen weken hard gewerkt en dat is te zien. Projectcoördinator Mussa neemt ons mee over de bouwplaats en bij een van de woningen zit het dak er al op!

Lees meer

In Makonje bouwt men rustig verder aan de lerarenwoningen

Projectcoördinator Mussa was afgelopen week in Makonje en doet verslag van de voortgang van de bouw.

Lees meer

Er zijn geen berichten.

Gebied
Partner
Verandering

Makonje ligt in het dunbevolkte Mzimba South district en de dichtstbijzijnde grote stad Nkhamenya, is ruim 40 kilometer rijden. De families leven voornamelijk van de landbouw (mais, soja, koffie of tabak). Makonje is in vergelijking met andere dorpen arm, onder andere omdat ze verder van de hoofdweg af liggen en door het veranderende klimaat mislukken de oogsten vaker. Wanneer jij op dit project bent, zal het erg droog zijn en de schommelt de temperatuur tussen de 15 en 25 graden Celsius.

Mussa Nyirenda

Boardman Road
Mzuzu
Malawi
+265 131 13 44
ccapeducation.department@gmail.com

CCAP Malawi

The Church of Central Africa Presbyterian (CCAP) is actief in drie landen: Zambia, Zimbabwe en Malawi. In Malawi is CCAP de grootste protestantse kerkgenootschap. Het genootschap is opgericht in 1875 en bestaat dus al meer dan 140 jaar. Er is in die jaren veel bereikt en daar heeft ook de afdeling onderwijs waarmee World Servants samenwerkt een grote rol in gespeeld. CCAP Malawi verzorgt onderwijs voor zowel de allerkleinsten, als voor kinderen op de basisschool en jongeren op de middelbare school. Ook zijn er scholen opgericht voor kinderen met een beperking. Op deze manier probeert CCAP met iedereen in het land rekening te houden en te zorgen voor passend onderwijs.

Met name in het noordelijke en centrale gedeelte van Malawi is er veel tot stand gekomen. Een paar cijfers op een rij:

  1. Meer dan 400 zogeheten ‘Community Based Childcare Centres’ om zo de ontwikkeling van de kleine kinderen in het land te stimuleren.
  2. Meer dan 500 basisscholen waarvan op dit moment ruim 250.000 leerlingen gebruik maken.
  3. Begonnen met bouwen van middelbare scholen waarop nu al meer dan 1600 leerlingen zitten.
  4. Eén school voor blinden en 3 scholen voor doven zijn opgericht.

Daarnaast biedt de afdeling ook trainingen aan voor de leraren van bovenstaande scholen, is er gedacht aan beroepsopleidingen voor studenten en wordt er jaarlijks een studiebeurs gegeven aan 150 meiden die op de middelbare school willen beginnen.

Ook op het gebied van gezondheidszorg (HIV/Aids), kinderrechten en betrokkenheid van de bevolking worden programma’s opgezet om zo niet alleen de ontwikkeling van kennis een boost te geven, maar ook om de algemene ontwikkeling van verschillende gemeenschappen te vergroten.

Voordat World Servants in Makonje aan de slag ging, waren er slechts twee kleine klaslokalen en twee woningen voor leerkrachten. In 2017 zijn er twee nieuwe klaslokalen gebouwd met een kantoor voor de hoofdonderwijzer, ook zijn de bestaande klaslokalen en de lerarenwoning gerenoveerd. Door deze verbeteringen is het aantal leerlingen al flink gegroeid en de docenten zijn blij met de verbeteringen aan hun huizen en de school.

Door de bouw van nieuwe lerarenwoningen kunnen gediplomeerde leraren aangetrokken worden en wordt zo het onderwijs verbeterd. Daarnaast gaan nog niet alle kinderen naar school en worden vooral meisjes thuisgehouden. Met verbeterde onderwijsomstandigheden is de kans groot dat meer ouders hun kinderen naar school laten gaan.

Doelen:

  • Aantrekken van meer en gekwalificeerde leraren
  • Verbeteren van de woonomgeving zodat het voor (nieuwe) docenten aantrekkelijker is om te wonen
  • Kwaliteit verbeteren van de school
  • Verbeteren van sanitaire voorzieningen zodat er minder kinderen ziek worden en vaker naar school gaan.