Wat een verandering in Namasim!

Project update van 18 juli 2019 door Stephen Abarika


De nieuwe leraren in NamasimWater halen bij de nieuwe watertankDe lerarenwoningen in gebruik

Bijna een jaar geleden vertrok groep GH318 naar Namasim om lerarenwoningen te bouwen. Inmiddels is er veel veranderd in Namasim.

De nieuwe leraren hebben nu al een enorme impact op de basis- en middelbare school in Namasim. Het aantal leraren van de basisschool is in een jaar tijd gestegen van zeven in 2017/18 naar elf in 2018/19 en voor de JHS van vijf naar acht. En dat is terug te zien in de populariteit van de scholen. Zowel de Pre-School (kleuterschool) , de Primary School als de JHS groeien. Het aantal leerlingen op de pre- and primary school is gestegen in 2018/19, ten opzichte van 2017/18, met 55 leerlingen: van 480 naar 535. Het aantal leerlingen op de JHS nam aan de andere kant wat af: 275 in 2018/19 ten opzicht van 307 in 2017/18. Hier is niet een duidelijke reden voor. Het aantal aanmeldingen per leerjaar veranderd behoorlijk, doordat de leerlingen van de middelbare school vanuit verschillende scholen uit de omgeving komen.

De nieuwe leerkrachten zijn erg blij met de nieuwe woningen. Ze kunnen nu dicht bij de school wonen en hoeven niet meer op en neer te reizen en kunnen ze meer tijd besteden aan het lesgeven. Hierdoor zal de kwaliteit van het onderwijs in Namasim alleen maar toenemen (zie ook het verhaal van Judith (story telling)). Er wonen 7 leraren in de 2 appartementen die zijn gebouwd. Dit zijn met name jonge leerkrachten die hier les geven en dus een appartement met elkaar delen. 1 van de leraren is een leraar van de JHS, de rest geeft les op de basis school.

Naast de lerarenwoningen heeft World Servants ook een watertank kunnen financieren. Hierdoor heeft de Primary School en de JHS ieder een eigen watertank. Er is nu voldoende drinkwater beschikbaar en de leerlingen wassen hun handen na het gebruik van de latrines. Voorheen werden leerlingen uit de les gehaald om water te halen voor de school, door de watertanks hoeft dit niet meer en kunnen de leerlingen zich volledig focussen op hun lessen.