Mrs. Bera verteld over de impact van een project

Storytelling van 13 mei 2020 door Gerlof Puppels en Nicolien Overbeek


Luister mee naar wat mrs. Bera verteld over het effect aan de ene kant van de komst van de groep, en aan de andere kant de impact van de nieuwe kleuterschool. En bekijk de foto's voor het resultaat! Het ziet er prachtig uit.

Dat er nu een goede kleuterschool staat in Nyamagana heeft een grote impact. Het is niet alleen belangrijk voor de kinderen zelf, maar ook voor hun ouders, de basisschool en voor de gemeenschap.

In de ene video verteld mrs. Bera (ze werkt bij partner organisatie AEE Rwanda), over de impact van het gebouw. Ze noemt onder andere dat het "waarde toe voegt aan het onderwijs in deze gemeenschap. Als de kinderen naar de basis school komen zonder dat ze naar de kleuterschool zijn geweest is het veel lastiger om een goede start te maken. Op de basisschool kunnen ze voortbouwen op wat de kinderen in 3 jaar al hebben geleerd op de kleuterschool. Dat is een enorme basis, en helpt de kinderen in hun ontwikkeling op de basisschool. Hierdoor kan de kwaliteit van het onderwijs enorm toenemen.
Het is ook een bijdrage aan het welzijn van de ouders. Zonder kleuterschool zijn ze veel tijd kwijt met de zorg voor de kinderen, en hebben ze geen tijd om andere werkzaamheden te doen die belangrijk zijn voor het gezin/huishouden.
Het draagt ook bij aan het welzijn van de kinderen: waar kinderen anders maar wat zouden rondlopen in de gemeenschap zonder iets te leren, kunnen ze nu - in de periode in hun leven waar hun hersenen snel ontwikkelen - in een prachtige omgeving ontzettend veel leren. "

En over de komst van de groep verteld mrs. Bera: "afgelopen zomer was ik hier in juli en augustus samen met de groep aan het werk aan deze ECD. Het was voor mij de eerste keer met zo'n project mee te doen. Ik was enorm geïnspireerd door de groep: het was een groep van voornamelijk jongeren. Ik was onder de indruk van de nederige houding doordat ze 3 weken lang op matrassen sliepen die op de grond lagen in klaslokalen. Dat is vast niet zo comfortabel als in Nederland. Dat liet mij zien dat dit een opoffering is voor de jongeren. Daarnaast hebben de jongeren fondsen geworven om dit project te realiseren en komen ze zelf ook nog helpen met het werk zelf. Dat betekend dat ze eigenlijk 2x bijdragen aan het project. Ook was ik onder de indruk van hoe goed georganiseerd het team was. Ik herinner me de stem van Erik (hoofdleider) nog goed die de jongeren elke ochtend met een speciaal geluid wakker maakte. Ik verbleef zelf bij de meiden, en ik herinner me nog dat de meiden dan snel opstonden en snel naar de plek gingen waar ze smorgens bij elkaar kwamen.
De samenwerking op de bouwplaats was ook erg goed: ik zag dat elke deelnemer samen werkte met één van de lokale mensen, en hoe ze tijdens het werk gebrand waren om meer te leren. Ik sprak met één van de meiden en die vertelde dat ze voor de eerste keer mee was, maar ik zag dat ze erg goed oplette en het werk goed uitvoerde.