Een explosie aan leerlingen

Storytelling van 11 augustus 2022


Deelnemers in gesprek met Pa Abu BanguraPa Abu Bangura

In de zomer van 2022 gingen drie deelnemers van SL122 op bezoek in Laminaya. Zij interviewden verschillende mensen en doen hier verslag van de gesprekken. In dit bericht een verslag gebaseerd op een interview met Pa Abu Bangura, medeoprichter van de school in Laminaya Sierra Leone.

In Sierra Leone ligt een dorpje genaamd Laminaya. Er leefden daar veel kinderen zonder toegang tot school. Daarom was er goed onderwijs nodig. De school in Laminaya werd in 1991 opgericht. In die tijd had de school rond de 79 leerlingen. De school was primitief in vorm, want de kinderen kregen les in de openlucht onder een afdak van plastic zeil. Onder deze primitieve omstandigheden kregen de kinderen van Laminaya les, totdat in 1995 de burgeroorlog uitbrak in Sierra Leone en er al helemaal geen onderwijs gegeven kon worden.

Rond 2003 kon het onderwijs in Laminaya langzaam weer opgestart worden. Het probleem was alleen dat de accommodatie voor het les geven niet bestand was tegen de hoeveelheid regen, die in het regenseizoen in Sierra Leone valt. In 2004 begon de eerste stap naar verbetering van de onderwijskwaliteit. Action A een internationale non-profit organisatie hielp de bevolking uit Laminaya om een nieuw schoolgebouw te bouwen. Hierdoor was er een stabiel gebouw waar lesgegeven kon worden. De school groeide tot 96 kinderen. De situatie was nog niet ideaal. Er was nog steeds te weinig ruimte en de school moest met gemixte klassen werken.

Vanaf 2014 begon de grote verandering plaats te vinden. De Cotton Tree Foundation (CTF) bezocht Laminaya om plannen te maken om de kwaliteit van onderwijs te verbeteren. CTF is een non-profit organisatie die zich bezighoudt met het verbeteren van de onderwijskwaliteit in Sierra Leone. Daarbij is CTF al lang een partner met World Servants en zorgde CTF dat World Servants kon gaan bouwen aan verandering in Laminaya. Helaas moesten de plannen eerst uitgesteld worden tot 2017 omdat de ebola epidemie het land raakte. Maar in 2017 kon de eerste groep van World Servants aan de slag. Het plan was om in 2 jaar zeven klaslokalen te bouwen door twee groepen van World Servants. Zo werden de eerste drie klaslokalen gebouwd in 2017. Dit zorgde gelijk al voor grote verandering. De school kon groeien tot rond de 300 leerlingen en trok leerlingen aan van 4 omliggende communities, waaraan ze eerder leerlingen verloren. De positieve veranderingen in Laminaya stopten hierbij niet. Toen in 2019 een groep van World Servants de vier resterende klaslokalen afmaakte, groeide school tot wel 500 leerlingen.

Het groeiende aantal leerlingen is niet het enige wat is veranderd door het nieuwe schoolgebouw. Het project heeft voor CTF heel veel nieuwe sponsoren opgeleverd. Er konden op deze manier schooluniformen worden gekocht en betere lesmaterialen. Daarbij konden door de extra financiering 6 leraren van de school beter worden opgeleid op de universiteit. Ook krijgen de leraren nu betaald vanuit CTF, wat ze anders van de regering niet zouden krijgen. Al deze verbeteringen hebben ervoor gezorgd dat vorig jaar 40 leerlingen slaagden op de school en dit jaar 60. Deze leerlingen presteren ook het beste van alle leerlingen op de lokale middelbare school.

De volwassenen zelf ervaarden ook veel verandering. 3 keer in de week is er ook voor volwassenen onderwijs beschikbaar, zodat zij ook bijgeschoold kunnen worden. De bewoners van Laminaya hebben daarnaast nu ook de mogelijkheid om leningen af te sluiten in moeilijke tijden. Laminaya is veel welvarender geworden door de projecten van CTF en World Servants.

Ondanks alle vooruitgang is er nog een probleem. De leraren van de basisschool in Laminaya moeten van ver komen. Om nog meer verandering te boeken verlangt Laminaya naar meer accommodatie voor leraren. Mogelijk een nieuwe uitdaging voor World Servants.