Bouw van een kleuterschool in Aripezu in 2023

  • Tijd voor de interland!
    Tijd voor de interland!
  • Geef de boel een kleurtje
    Geef de boel een kleurtje
  • Ontdek het Afrikaanse leven
    Ontdek het Afrikaanse leven
  • Bouw het verschil
    Bouw het verschil
  • Leer de cultuur kennen
    Leer de cultuur kennen
  • Samen bouwen aan verandering
    Samen bouwen aan verandering
  • Bouw een feestje voor de kids
    Bouw een feestje voor de kids
  • Kom in de klas
    Kom in de klas
  • Nieuwe vrienden maken
    Nieuwe vrienden maken
Dieren spotten
Boeiende geschiedenis
Stabiele leeromgeving

Blijf betrokken bij de voortgang van het project in Aripezu


Voorbereiding
Bouwproject
Natraject

“Onderwijs is de enige hoop voor de toekomst”

In Aripezu gelooft men in onderwijs en worden concrete stappen genomen om te zorgen dat leerlingen een veilig onderkomen krijgen.

Lees meer

UG223 | Ook laatste zomergroep weer veilig terug

De projectzomer zit erop! Zelfs een halfuur vroeger dan gepland, want de Oegandagangers hadden een voorspoedige rit vanuit Brussel.

Lees meer

UG223 | Aangepaste aankomsttijd

Jurre Sijpersma
De verwachte aankomsttijd is 12:30
11:57


Murphy continues

Nog geen vooruitgang in Aripezu, maar wel afspraken om het werk te hervatten.

Lees meer
Gebied
Partner
Verandering

St. John’s school staat in het dorp Aripezu, Bileafe subcounty, Terego district. Dit ligt in het noordwesten van Uganda. De inwoners van Aripezu leven voornamelijk van landbouw, zoals bonen en sorghum, en van veeteelt.

Mary Angoro

PO Box 30768
Kampala
Uganda
+256 41 25 03 86
uganda@aeint.org

AEE - Uganda

African Evangelistic Enterprise (AEE) is een Afrikaanse organisatie die in meerdere landen werkzaam is, met name in het oosten en zuiden van het Afrikaanse continent, waaronder Oeganda en Rwanda. In 1971 is AEE Uganda opgericht. Hun droom is tweeledig: aan de ene kant willen ze zoveel mogelijk mensen bereiken met het evangelie en aan de andere kant willen ze praktische hulp bieden aan mensen die dat nodig hebben op het gebied van onderwijs, gezondheidszorg, water en sanitatie en in het voorzien van hun dagelijkse levensonderhoud.

In Oeganda hebben ze voor de praktische hulp 4 programma’s lopen waarbinnen World Servants in 2 programma’s actief is. Het eerste project (zomer 2019) is gerelateerd aan het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs in en rond de hoofdstad Kampala. Daarnaast hebben ze op 3 plekken in het land vakscholen waar ze jaarlijks zo’n 500+ leerlingen een vak leren, variërend van timmerman tot kapster of automonteur. De grootste vakschool is gevestigd in Jinja: het Nile Vocational Institue (NVI), wat een begrip is in het land maar er zijn ook nog vakscholen in Hoima en Masaka. Ook hebben ze een ziekenhuis opgezet in Milne waar veel mensen uit de omgeving naar toe komen voor goede zorg.
Als vierde hebben ze een programma in het noordwesten van het land, dat gericht is op het verbeteren van de levensomstandigheden door het opzetten van zelfhulpgroepen. Dit programma wordt door Red een Kind gefinancierd en biedt de mensen de kans om uit armoede te komen, door gebruik te maken van de capaciteit van de mensen zelf. Door trainingen leren ze om samen te sparen om daarmee investeringen te kunnen doen die ervoor zorgen dat ze meer inkomen kunnen genereren, of tegenslagen kunnen opvangen. Ze leren betere landbouw technieken, maar ook krijgen ze trainingen op het gebied van opvoeding, hygiëne en gezonde voeding. Door eenheid te creëren in gemeenschappen kan er ook meer invloed uitgeoefend worden op lokaal beleid. Ondersteunen en mobiliseren zijn sleutelwoorden van de organisatie om verandering in het land te kunnen bewerkstelligen. Vanaf 2020 draagt World Servants bij in dit programma met de bouw van kleuterscholen om zo de instroom in het basis onderwijs te vergroten en de kinderen door de voorbereiding binnen het kleuteronderwijs een betere start te kunnen maken op de basis school.

Een geschikte leeromgeving helpt zowel leerlingen als leraren om zich beter te concentreren. Een eigen gebouw betekent ook dat lessen elke dag door kunnen gaan, zelfs als het regent. Onderwijs wordt als enige hoop gezien voor de toekomst. Een school in eigen dorp betekent dat kinderen minder ver hoeven te lopen en minder risico lopen op een ongeluk of afleiding. Er is een duidelijke behoefte aan een schoolgebouw, aangezien leerlingen onder de huidige omstandigheden zonder eigen ruimte te veel afgeleid worden, wat de resultaten niet ten goede komt.

Doelen:

  • Een stabiele leeromgeving bieden, ongeacht het weer.
  • Bijdragen aan geschiktere omstandigheden om te leren, met minder afleiding.
  • Hoop voor de toekomst creëren.