Bouw van Lerarenwoningen in Dimia in 2017

  • Samen bouwen aan betere woningen
    Samen bouwen aan betere woningen
  • Van niets naar iets: bouw aan concrete verandering!
    Van niets naar iets: bouw aan concrete verandering!
  • De dorpsoudsten wachten op je komst
    De dorpsoudsten wachten op je komst
  • Leraren woningen tijdens de bouw GH216
    Leraren woningen tijdens de bouw GH216
  • Het huidige lokaal van de kleuters en klas 1
    Het huidige lokaal van de kleuters en klas 1
  • Hoogste punt van de woningen bereikt GH216
    Hoogste punt van de woningen bereikt GH216
  • Het huidige lokaal van combinatieklas 5&6
    Het huidige lokaal van combinatieklas 5&6
  • Voorbeeld van een leraren woning gebouwd in Dapore GH315
    Voorbeeld van een leraren woning gebouwd in Dapore GH315
  • Big smiles anywhere
    Big smiles anywhere
  • Tropische regenbui: kom d'r maar in!
    Tropische regenbui: kom d'r maar in!
  • Intercultureel teamwork
    Intercultureel teamwork
  • Zakdoekje leggen XXXL
    Zakdoekje leggen XXXL
  • Van balletje trappen tot heuse interland: check!
    Van balletje trappen tot heuse interland: check!
  • Het bestaande schoolgebouw
    Het bestaande schoolgebouw
beleef afrika
onderwijsverbetering
warm welkom

Blijf betrokken bij de voortgang van het project in Dimia


Voorbereiding
Bouwproject
Natraject

Gefilmd door onze setuppers

Omgeving huidige school en nieuwe bouwplek

Lees meer

GH217 | Uit logeren in Ghana

We hebben vannacht niet in Dimia geslapen, maar in een dorp in de buurt, Langbinsi, omdat de weg bij het dorp erg slecht is door alle regen en we vandaag niet vast wilden komen te zitten in Dimia. Het hoe en waarom wordt zo duidelijk

Lees meer

GH217 | Afzien in Noord-Ghana

'Het is echt afzien hier', SMS't hoofdleider Wouter. Als je de rest van zijn bericht leest, ontdek je met welke toon hij dit zegt... 

Lees meer

Leraren blij met woning

Van Stephen kregen we wat foto's toegestuurd van de school in Dimia. Er zijn 3 leraren die wonen in de appartementen die door de groep in 2017 zijn gebouwd. Dit zijn: Musah Sumalia (zie foto), hij geeft les aan primary 4 (groep 6), Bawa Samed, hij geeft les aan primary 1 (groep 3), en Agbezor Emmanuel, hij geeft les aan primary 6 (groep 8).
Dat het voor de school belangrijk is om goede woningen te hebben blijkt ook uit wat docent Musah zegt: "after the teacher accommodation has been constructed, l accepted postings to Dimia. I would not have come here to teach without good accommodation. Now l can help my students after normal school hours." Dus de school  is aantrekkelijk genoeg voor gekwalificeerde docunten in het hele land om hier te gaan wonen, en ook kan de docent meer aandacht en tijd besteden aan de leerlingen. Een mooie verbetering van de kwaliteit van het onderwijs op deze school!

Bij een volgend bezoek aan de school hopen we meer informatie en foto's te kunnen delen. Het geplande bezoek deze zomer ging door hevige regenval niet door.

Lees meer

"The school is alive!"

In Dimia is de invloed van de nieuw aangestelde overheid goed te merken. Zo heeft de lokale gemeenschap geld ontvangen om nieuwe toiletten te bouwen, een wens die al een tijdje uitstond. Deze zijn ondertussen geplaatst en in gebruik genomen.

De eerste verandering die te zien is in Dimia, na de bouw van de lerarenwoningen, is de aanstelling van drie nieuwe mannelijke leraren. Als gevolg hiervan sturen steeds meer ouders hun kinderen naar school toe. "The school is alive" geven de ouders aan, en ze zijn erg blij dat de atmosfeer positief is veranderd.

Daarnaast zijn ze ook ontzettend blij met de mooie watertank!

Nadat het werk aan de twee lerarenwoningen af was, ging de lokale overheid ook meteen verder met de bouw van de klaslokalen, wat de motivatie om hier dingen te veranderen goed laat zien. Hier hopen we in een volgende update meer over te kunnen schrijven.

Lees meer

Gebied
Partner
Verandering

Het East Mamprusi district is een van de 20 districten van de Northern Region. Het ligt op ruim 700 km van de hoofdstad Accra. Het is een gebied met veel kleine gemeenschappen waar mensen voornamelijk afhankelijk zijn van de opbrengst van hun land voor hun levensonderhoud. Voorzieningen als elektriciteit, stromend water riolering heeft men op het platteland niet of nauwelijks, behalve langs de doorgaande weg. Kinderen kunnen wel naar school maar de faciliteiten zijn slecht en de kwaliteit is vaak gebrekkig. Basis gezondheidszorg is beperkt toegankelijk meestal moet men 10 - 25 km reizen naar de dichtstbijzijnde kliniek. Het district heeft 180.877 inwoners waarvan de meerderheid moslim is.

Stephen Abarika

P.O. Box CT 482
Cantonments
Accra
Ghana
+233 302 43 37 87
agredsgh@agreds.org

AG Care Ghana

Assemblies of God Care (AG Care - voorheen AGREDS) is een christelijke organisatie die zich inzet voor de kansarmen in Ghana. Dit doen ze op heel veel verschillende manieren, soms in samenwerking met andere hulporganisaties. Om criminaliteit tegen te gaan heeft AG Care programma’s opgezet om zo de ontwikkeling van onderwijs, gezondheid en sanitaire voorzieningen in gang te zetten. In deze vorm van ondersteuning speelt ook World Servants een belangrijke rol. In samenwerking met AG Care bouwt World Servants klaslokalen voor zowel basis- als middelbare scholen om deze programma’s te kunnen verwezenlijken. Naast onderwijs biedt AG Care ook hulp in de volgende sectoren: Gezondheidszorg: niet alleen medicijnen worden gebruikt om ziektes in het land tegen te gaan. AG Care pakt het probleem aan bij de bron: ziektes voorkómen. In de gemeenschap worden voorlichting, trainingen en clinics gegeven om de bevolking zoveel mogelijk in te lichten over zaken als veel voorkomende ziektes. Noodhulp: deze afdeling van de organisatie is verantwoordelijk voor het coördineren van de rampenbestrijding wanneer zoiets voorkomt. Maar ook de wederopbouw en bemiddeling in conflicten nemen ze voor hun rekening. Armoedebestrijding: bijna 29% van de bevolking leeft onder de armoedegrens. Een onderdeel van dit programma is dan ook het verstrekken van kleine leningen. Ook probeert AG Care door middel van lifeskills-trainingen de mensen in het land (met name vrouwen) beroepsvaardigheden aan te leren. Hierdoor maken de Ghanezen meer kans op een baan. Geloofsovertuiging: op een praktische manier probeert AG Care de Bijbelse leer over te dragen waarbij onderwerpen als zorg voor armen, verlichting van het lijden en sociale rechtvaardigheid aan bod komen.

Nog steeds hebben veel kinderen geen toegang tot goede volledige onderwijs voorzieningen. Dit is ook de situatie voor veel scholen in het Noorden van Ghana. Dit leidt tot het niet volgen van lessen of het eerder stoppen met school door gebrek aan goede faciliteiten.

Op dit moment wonen leerkrachten nog vaak in huizen die ze huren of toegewezen krijgen, maar die zijn niet dicht bij de school, maar in grotere dorpen of stadjes, zoals Langbina of Gambaga en Nalerigu. Dit heeft effect op de motivatie van leraren om voor een school te kiezen in het noorden van Ghana. Daarnaast heeft de reistijd om van en naar school te komen ook effect op de aanwezigheid van docenten, vooral in de regentijd.
In Dimia zijn 2 gekwalificeerde leraren werkzaam en 4 assisten leraren, op een school met 280 leerlingen. De school krijgt door de overheid nog 3 leraren toegewezen om ervoor te zorgen dat de leraren die voor de klassen staan getrainde docenten zijn, maar er zijn nu nog geen woningen waar zij in kunnen gaan wonen.

Hier ga jij verandering in brengen door:
- kwalitatief goede woningen te bouwen voor de leraren.
- dat met de komst van het team en de samenwerking met de gemeenschap je het belang laat zien van goed onderwijs.
- inwoners van Dimia te ontmoeten en wederzijds van elkaar te leren. Dit doe je door bijvoorbeeld op huisbezoek te gaan, samen te bouwen of door sport & spel.

Jouw inzet zorgt voor:
- Een woning van goede kwaliteit die ruimte biedt aan 3 docenten, en biedt de school een grotere kans om gekwalificeerde docenten aan te trekken (dit is voor afgelegen plekken in het noorden van Ghana erg lastig).
- beter gemotiveerde leerkrachten: ze hebben een goede woning, en doordat ze niet ver hoeven te reizen zullen ze vaker en langer aanwezig zijn op school.
- Een grotere motivatie voor de kinderen en hun ouders om regelmatiger naar school te komen omdat er goede docenten zijn en de docenten vaker aanwezig zijn.
- een grotere betrokkenheid van de gemeenschap bij onderwijs in het dorp.