UG122 | De Drie A's....

Geplaatst op 2 aug 2022 - 10:17

De Drie A's.... wie weet ze in ons verhaal te ontdekken? We nemen jullie graag mee in onze avonturen van de afgelopen dagen...

Dag 15, zaterdag 30 juli 2022
Weekend!!!! Heeeeerlijk, eindelijk uitslapen! Helaas was de nacht voor sommigen gebroken door muizen gespuis. Het ontbijt was wel een feestje met Ugandese loempia en chocomel (melk met hagelslag). Na het ontbijt was het tijd voor een bezoekje aan Anguru, waar het vorige project is uitgevoerd. Hier konden we zien hoe ons gebouw er straks uit komt te zien. Martine en Jesse hebben hier story-telling gedaan. Ze zijn in gesprek gegaan met de mensen die betrokken zijn bij de bouw en het project. Vanwege een dreigende onweerslucht zijn we gauw weer vertrokken, op naar de stoffenmarkt in Arua. Helemaal tureluurs van alle patroontjes slaagden we er goed in om schitterende Afrikaanse stoffen te kopen. Na een chapati-lunch bij de bus zouden we doorgaan naar de watervallen. Maar helaas, de bus had een lekke band. Het werd uiteindelijk te laat voor een watervaltocht, dus we zijn terug gegaan naar onze thuisbasis in Cinya. Er stond een waar verrassingsmenu voor ons klaar: patat en kip met salade. In de stromende regen werd de dag afgesloten, in de lekkende tent met spelletjes en dagboekjes schrijven. Dat was me het dagje wel weer....

Dag 16, zondag 31 juli 2022
06:30 uur: de wekker gaat alweer aangezien we om 08:00 uur in de kerk zouden zitten. Er werd wederom vrolijk gezongen en gedanst. Na 3 uur was de kerkdienst afgelopen en liepen we terug naar onze thuisbasis, met onze focus maar op 1 ding: de interland van vanmiddag. Na de lunch kwamen alle oranje-tenues tevoorschijn en werden de vlaggetjes op de gezichten geschilderd. Na een goeie warming-up begon de wedstrijd. Helaas werden we met 7-1 toch de grond ingespeeld. Toen zelfs de scheidsrechter medelijden begon te krijgen, kregen we zomaar een penalty die onze Ruben er geweldig in schoot. Na het avondeten (bestaande uit zoete aardappel en pindasaus) hadden we een kort avondprogramma zodat we snel onze bedden in konden duiken om morgen met frisse moed en energie te vlammen op de laatste bouwdag van dit project. See you tomorrow!

Dag 17, maandag 1 augustus 2022
Om 6 uur ging de wekker weer, bouwen voor de allerlaatste keer. Fred stond om 8 uur weer voor ons klaar, het gezang was het meer dan waar(d). We gingen met het ijzer in gevecht, wat een gevlecht. Ook werden de penselen gepakt en de verf op de muren gekwakt. Op een basisschool werden de kinderen uitgenodigd voor het kinderfeest van morgen. Samen afsluiten zonder zorgen. De race naar de wc startte ook vandaag, wees snel anders krijg je last van je maag. De bouw kwam langzaam ten einde,de laatste rommel legde we ter zijde. De chaos verplaatste zich naar het kinderwerk, hierdoor was het groot festijn in de kerk. De duiven vlogen in het rond, als boodschappers voor het feest die Noach zond. Na het avondeten was het toch echt tijd voor bed, lekker dromen over Fred.

De bouwprojecten van World Servants bieden jongeren de kans om mee te bouwen aan verandering. Hun inzet tijdens een werkvakantie laat praktisch zien wat de kracht van dienen is. Door samen met een lokale gemeenschap te werken aan een ontwikkelingsproject van een lokale ontwikkelingsorganisatie, veranderen niet alleen de levensomstandigheden voor de hele gemeenschap, maar veranderen ook de jongeren zelf.

In veel Nederlandse kerken is een World Servants-project onderdeel van het jongerenwerk van de kerk. Diaconaat en jeugdwerk lopen zo naadloos in elkaar over en een hele gemeente komt in beweging rond het project. Werkvakanties hebben daardoor een blijvende impact, zowel in Afrika, Azië of Latijns-Amerika als in Nederland.