[oe114] Op weg naar huis

Geplaatst op 12 mei 2014 - 11:54

De groep is zaterdag aangekomen op Schiphol. Hier nog een verslag van de laatste dagen om zo ook op de hoogte te zijn van de afronding van het project.

De dag van vertrek naar Boedapest is aangebroken. We eten om 7.00 uur want een uur later moeten we vertrekklaar in de busjes zitten. Het afscheid in Rát van mevrouw Biro, het peroneel en de kinderen is heel emotioneel.
Vlak voor de grens wachten we op een parkeerplaats op ... de Hongaarse consul-generaal. Hij heeft beloofd ons vlot over de grens te helpen. Normaal zie je dat alleen in de film. De eerste horde bij de Oekraïense kant kost ons een half uur. Wij rijden door, de Mercedes laat nog één tegenligger passeren en daarna psseren wij in colonne zo'n 60 wachtende auto's. We staan bij de Hongaarse douane vooraan en in 8 minuten zijn we gepasseerd. Om 13.15 uur arriveren we dan bij de school in Boedapest waar we zullen overnachten. We maken de bedden op en daarna gaan we met de bus naar het centrum. Begin van de avond genieten we van een heerlijke maaltijd in restaurant Boom & Brass, waarna we ons inschepen voor een rondvaart over de Donau. Een deel van de groep gaat hierna naar de scholl terug, het andere deel gaat nog even het centrum in.

De volgende ochtend ontbijten we bijtijds, want Hans, Flip, Irene, Leny en Bregtje willen bijtijds vertrekken om de terug reis met de auto aan te vangen. Wij hebben tot twee uur de tijd om de stad in te gaan. De groep splitst zich: een deel neemt de bus naar Margritsziget-eiland, waar zij wandelen, fietsen, pizza eten en zich dus prima vermaken, de andere groep beklimt de Gellért-Hegy om de citadel te bekijken. Deze is echter wegens onderhoud niet toegankelijk. Op een terrasje wordt gedronken en gegeten, waarna beide groepen weer samen komen om naar het vliegveld te gaan. Helaas wordt er, net als op Schiphol op de heenreis, moeilijk gedaan over de extra bagage, maar uiteindelijk zijn we allemaal ingecheckt. Na een voorspoedige vlucht landen we om 19.20 uur op Schiphol. Bij de gate eindigen we het project met gebed en nemen we afscheid van elkaar.

Namens de hele ploeg van OE114,
Henk

De bouwprojecten van World Servants bieden jongeren de kans om mee te bouwen aan verandering. Hun inzet tijdens een werkvakantie laat praktisch zien wat de kracht van dienen is. Door samen met een lokale gemeenschap te werken aan een ontwikkelingsproject van een lokale ontwikkelingsorganisatie, veranderen niet alleen de levensomstandigheden voor de hele gemeenschap, maar veranderen ook de jongeren zelf.

In veel Nederlandse kerken is een World Servants-project onderdeel van het jongerenwerk van de kerk. Diaconaat en jeugdwerk lopen zo naadloos in elkaar over en een hele gemeente komt in beweging rond het project. Werkvakanties hebben daardoor een blijvende impact, zowel in Afrika, Azië of Latijns-Amerika als in Nederland.