Bouw van Lerarenwoningen in Perete in 2016

  • Bouwen in Malawi
    Bouwen in Malawi
  • Typisch Malawiaans dorpje
    Typisch Malawiaans dorpje
  • Lerarenwoning 2
    Lerarenwoning 2
  • Stenen plaat bij school Perete
    Stenen plaat bij school Perete
  • Zonsondergang van project in de omgeving
    Zonsondergang van project in de omgeving
  • Latrines gebouwd met hulp van de EU
    Latrines gebouwd met hulp van de EU
  • Door gemeenschap zelf gebouwde lerarenwoning
    Door gemeenschap zelf gebouwde lerarenwoning
  • Vervallen schoolgebouw door gemeenschap zelf gebouwd
    Vervallen schoolgebouw door gemeenschap zelf gebouwd
  • Woning in de omgeving van project
    Woning in de omgeving van project
  • Lerarenwoning 1
    Lerarenwoning 1
  • Jacob en Vincent in gesprek met gemeenschap
    Jacob en Vincent in gesprek met gemeenschap
  • Schoolgebouw gebouwd met hulp van EU
    Schoolgebouw gebouwd met hulp van EU

Blijf betrokken bij de voortgang van het project in Perete


Voorbereiding
Bouwproject
Natraject

Er zijn geen berichten.

MA316 | Verrassing bij terugkomst in Utrecht!

In het nieuwsbericht van vrijdag 29 april werd er een speciale wens uitgesproken. De groep wilde 'iets' lekkers bij terugkomst in Utrecht. Daar konden ze op rekenen!

Lees meer

MA316 | Geduldig wachten wij...

We zijn helemaal klaar voor de reis. Het vele wachten op de verschillende luchthavens is begonnen.

Lees meer

Kijk waar we langs kwamen?

Eind november reden World Servants Theunis Sjoerd, Robin en Tom in het kader van een mediareis aan Zambia en Malawi langs de afslag naar Perete. Op verzoek van World Servant Kim stopten de mannen bij het bord om een foto te maken. Het bord zou wel eens een nieuw verfje kunnen gebruiken. Misschien een goede reden om nog eens terug te gaan? In elk geval liggen de destijds gebouwde lerarenwoningen er nog wel goed bij :).

Lees meer

2 verhalen uit Perete

Tijdens het bezoek spreken we kort met twee dorpelingen met een mooi verhaal.

Als eerste spreken we met Mr. Matthew, hij is hoofdonderwijzer. Voor het project was hij een van de onderwijzers op deze school, maar had hij nog niet de positie als hoofd van de school. Nadat de nieuwe woning aan hem was toegewezen, werd hij ook schoolhoofd. Dit was een grote verandering voor hem.
Ook kan hij in in een mooi en ruimer huis beter zijn lessen voorbereiden en woont hij in een veilige woning doordat hij de deur nu goed op slot kan doen.

Daarna spreken we met mr. Winfred. Hij is het dorsphoofd en hij heeft een kleinzoon die Geofrey heet. Geofrey is ziek en zit in een rolstoel. Tijdens het project is de rolstoel gerepareerd door de World Servants groep. Het dorpshoofd is blij voor zijn kleinzoon en ontzettend dankbaar voor wat de groep heeft gedaan.

Lees meer

Gebied
Partner
Verandering

Het Mzimba South district heeft veel heuvels en een mooie omgeving. Het dorpje Perete bestaat uit groepjes huizen die gemaakt zijn van modderstenen en een dak hebben van gras. In het midden van het dorp vind je de school en de kerk. De families zijn meestal boeren die leven van de opbrengst van hun land. Ze verbouwen mais, sojabonen, aardappelen en tabak. Sommige boeren hebben koeien, geiten, varkens en kippen. De mensen in dit gebied zijn erg arm. Het dorpje heeft 16 dorpshoofden.

Perete ligt 90 minuten van de hoofdweg. In het regenseizoen is het dorpje lastig te bereiken en zeer geisoleerd. Malawi heeft een tropisch klimaat. Juli is de koudste maand met een gemiddelde temperatuur van 21 graden.

Mussa Nyirenda

Boardman Road
Mzuzu
Malawi
+265 131 13 44
ccapeducation.department@gmail.com

CCAP Malawi

The Church of Central Africa Presbyterian (CCAP) is actief in drie landen: Zambia, Zimbabwe en Malawi. In Malawi is CCAP de grootste protestantse kerkgenootschap. Het genootschap is opgericht in 1875 en bestaat dus al meer dan 140 jaar. Er is in die jaren veel bereikt en daar heeft ook de afdeling onderwijs waarmee World Servants samenwerkt een grote rol in gespeeld. CCAP Malawi verzorgt onderwijs voor zowel de allerkleinsten, als voor kinderen op de basisschool en jongeren op de middelbare school. Ook zijn er scholen opgericht voor kinderen met een beperking. Op deze manier probeert CCAP met iedereen in het land rekening te houden en te zorgen voor passend onderwijs. Met name in het noordelijke en centrale gedeelte van Malawi is er veel tot stand gekomen. Een paar cijfers op een rij: Meer dan 400 zogeheten ‘Community Based Childcare Centres’ om zo de ontwikkeling van de kleine kinderen in het land te stimuleren. Meer dan 500 basisscholen waarvan op dit moment ruim 250.000 leerlingen gebruik maken. Begonnen met bouwen van middelbare scholen waarop nu al meer dan 1600 leerlingen zitten. Eén school voor blinden en 3 scholen voor doven zijn opgericht. Daarnaast biedt de afdeling ook trainingen aan voor de leraren van bovenstaande scholen, is er gedacht aan beroepsopleidingen voor studenten en wordt er jaarlijks een studiebeurs gegeven aan 150 meiden die op de middelbare school willen beginnen. Ook op het gebied van gezondheidszorg (HIV/Aids), kinderrechten en betrokkenheid van de bevolking worden programma’s opgezet om zo niet alleen de ontwikkeling van kennis een boost te geven, maar ook om de algemene ontwikkeling van verschillende gemeenschappen te vergroten.

Het dorpje heeft lerarenwoningen nodig. De school heeft 428 leerlingen tussen de 6-13 jaar: 189 meisjes en 239 jongens. De school heeft maar vijf leraren, hierdoor zijn er grote klassen. Veel kinderen uit de omgeving gaan helemaal niet naar school. De reden hiervoor is dat veel ouders het belang van onderwijs niet zien en dan met name voor meisjes. Veel meisjes moeten vroeg trouwen en op het land werken, ze maken school niet af. De kinderen moeten werken en de ouders hebben ook niet genoeg geld voor een schooluniform of eten.

De overheid heeft niet genoeg middelen om de situatie in Perete te verbeteren. Het grootste deel van het onderwijs budget is nodig om het salaris van de leraren te betalen, waardoor er weinig geld overblijft om lerarenwoningen te financieren. Daarom is het belangrijk dat jij komt helpen!

Door mee te bouwen aan de lerarenwoningen bereik je de volgende doelen:

- Als de lerarenwoning gebouwd is, is de overheid bereid om meer leerkrachten in Perete te plaatsen.
- Door belang van onderwijs te laten zien, gaan er meer kinderen naar school.
- Grote toename van het aantal meisjes die school afmaken.

Download tussenrapportageDownload eindrapportage