Bouw van Lerarenwoningen in Perete in 2016

  • Lerarenwoning 2
    Lerarenwoning 2
  • Lerarenwoning 1
    Lerarenwoning 1
  • Woning in de omgeving van project
    Woning in de omgeving van project
  • Bouwen in Malawi
    Bouwen in Malawi
  • Zonsondergang van project in de omgeving
    Zonsondergang van project in de omgeving
  • Schoolgebouw gebouwd met hulp van EU
    Schoolgebouw gebouwd met hulp van EU
  • Typisch Malawiaans dorpje
    Typisch Malawiaans dorpje
  • Door gemeenschap zelf gebouwde lerarenwoning
    Door gemeenschap zelf gebouwde lerarenwoning
  • Stenen plaat bij school Perete
    Stenen plaat bij school Perete
  • Vervallen schoolgebouw door gemeenschap zelf gebouwd
    Vervallen schoolgebouw door gemeenschap zelf gebouwd
  • Jacob en Vincent in gesprek met gemeenschap
    Jacob en Vincent in gesprek met gemeenschap
  • Latrines gebouwd met hulp van de EU
    Latrines gebouwd met hulp van de EU

Blijf betrokken bij de voortgang van het project in Perete


Voorbereiding
Bouwproject
Natraject

Er zijn geen berichten.

MA316 | Verrassing bij terugkomst in Utrecht!

In het nieuwsbericht van vrijdag 29 april werd er een speciale wens uitgesproken. De groep wilde 'iets' lekkers bij terugkomst in Utrecht. Daar konden ze op rekenen!

Lees meer

MA316 | Geduldig wachten wij...

We zijn helemaal klaar voor de reis. Het vele wachten op de verschillende luchthavens is begonnen.

Lees meer

Kijk waar we langs kwamen?

Eind november reden World Servants Theunis Sjoerd, Robin en Tom in het kader van een mediareis aan Zambia en Malawi langs de afslag naar Perete. Op verzoek van World Servant Kim stopten de mannen bij het bord om een foto te maken. Het bord zou wel eens een nieuw verfje kunnen gebruiken. Misschien een goede reden om nog eens terug te gaan? In elk geval liggen de destijds gebouwde lerarenwoningen er nog wel goed bij :).

Lees meer

Goede samenwerking met de groep!

Beide leraren woningen die afgelopen zomer gebouwd zijn waren afgerond en al in gebruik genomen door de leerkrachten.  De hoofdonderwijzer was erg blij met zijn nieuwe woning: hij zegt: “Now I can prepare my work at home. No longer I have to be at home if it rains. Now my goods will not be damaged.”

De coordinator van CCAP, Vincent Sychinga, gaf ook aan dat hij erg blij was met deze gemeenschap en de groep. Ze hebben veel van elkaar geleerd tijdens het project. Dit geeft de gemeenschap ook aan in het gesprek wat volgt:  "We both learned a lot. The group learned how we cook and work. We discusses about differences in culture. So the group knows how the culture in Malawi is and we know how the culture in the Netherlands is. About some things we learned a lot."
Een vrouw verteld dat ze erg goede herinneringen heeft aan het samen dragen van sand en stenen, en ze was van mening dat de deelnemers erg goed zouden passen in de Malawiaanse samenleving.

Dit werd onderstreept door één van de dorpsoudsten: “Thanks for the team. Your visit had a high impact. Special the woman of the group. They showed us that woman can also do work of man. Not only going fast, they changed perception of young girls in the community. ”

Ook was er een tegenvaller voor de gemeenschap: een aantal weken geleden zijn de daken van de oude huizen van de docenten eraf gewaaid, waardoor de daken kapot zijn gegaan. Het repareren van het dak zal geld kosten, maar er was wat verwarring ontstaan door wat de groep afgelopen zomer had gezegd bij de overhandiging van een cheque. Hierdoor dacht de gemeenschap dat er nog meer geld beschikbaar was en dat die mogelijk hievoor gebruikt zou kunnen worden. Dit was niet het geval, dus zal de gemeenschap moeten gaan overleggen met de ouderraad en het schoolbestuur hoe ze de woningen kunnen repareren zodat deze voor de vrijwillige docenten gebruikt kunnen worden.

Er zitten op dit moment 368 kinderen op school, en er zijn 5 leraren, waarvan 2 niet getrainde leerkrachten.

Lees meer

Gebied
Partner
Verandering

Het Mzimba South district heeft veel heuvels en een mooie omgeving. Het dorpje Perete bestaat uit groepjes huizen die gemaakt zijn van modderstenen en een dak hebben van gras. In het midden van het dorp vind je de school en de kerk. De families zijn meestal boeren die leven van de opbrengst van hun land. Ze verbouwen mais, sojabonen, aardappelen en tabak. Sommige boeren hebben koeien, geiten, varkens en kippen. De mensen in dit gebied zijn erg arm. Het dorpje heeft 16 dorpshoofden.

Perete ligt 90 minuten van de hoofdweg. In het regenseizoen is het dorpje lastig te bereiken en zeer geisoleerd. Malawi heeft een tropisch klimaat. Juli is de koudste maand met een gemiddelde temperatuur van 21 graden.

Boardman Road
Mzuzu

+265 131 13 44
ccapeducation.department@gmail.com

CCAP Malawi

The Church of Central Africa Presbyterian (CCAP) is actief in drie landen: Zambia, Zimbabwe en Malawi. In Malawi is CCAP de grootste protestantse kerkgenootschap. Het genootschap is opgericht in 1875 en bestaat dus al meer dan 140 jaar. Er is in die jaren veel bereikt en daar heeft ook de afdeling onderwijs waarmee World Servants samenwerkt een grote rol in gespeeld. CCAP Malawi verzorgt onderwijs voor zowel de allerkleinsten, als voor kinderen op de basisschool en jongeren op de middelbare school. Ook zijn er scholen opgericht voor kinderen met een beperking. Op deze manier probeert CCAP met iedereen in het land rekening te houden en te zorgen voor passend onderwijs.

Met name in het noordelijke en centrale gedeelte van Malawi is er veel tot stand gekomen. Een paar cijfers op een rij:

  1. Meer dan 400 zogeheten ‘Community Based Childcare Centres’ om zo de ontwikkeling van de kleine kinderen in het land te stimuleren.
  2. Meer dan 500 basisscholen waarvan op dit moment ruim 250.000 leerlingen gebruik maken.
  3. Begonnen met bouwen van middelbare scholen waarop nu al meer dan 1600 leerlingen zitten.
  4. Eén school voor blinden en 3 scholen voor doven zijn opgericht.

Daarnaast biedt de afdeling ook trainingen aan voor de leraren van bovenstaande scholen, is er gedacht aan beroepsopleidingen voor studenten en wordt er jaarlijks een studiebeurs gegeven aan 150 meiden die op de middelbare school willen beginnen.

Ook op het gebied van gezondheidszorg (HIV/Aids), kinderrechten en betrokkenheid van de bevolking worden programma’s opgezet om zo niet alleen de ontwikkeling van kennis een boost te geven, maar ook om de algemene ontwikkeling van verschillende gemeenschappen te vergroten.

Het dorpje heeft lerarenwoningen nodig. De school heeft 428 leerlingen tussen de 6-13 jaar: 189 meisjes en 239 jongens. De school heeft maar vijf leraren, hierdoor zijn er grote klassen. Veel kinderen uit de omgeving gaan helemaal niet naar school. De reden hiervoor is dat veel ouders het belang van onderwijs niet zien en dan met name voor meisjes. Veel meisjes moeten vroeg trouwen en op het land werken, ze maken school niet af. De kinderen moeten werken en de ouders hebben ook niet genoeg geld voor een schooluniform of eten.

De overheid heeft niet genoeg middelen om de situatie in Perete te verbeteren. Het grootste deel van het onderwijs budget is nodig om het salaris van de leraren te betalen, waardoor er weinig geld overblijft om lerarenwoningen te financieren. Daarom is het belangrijk dat jij komt helpen!

Door mee te bouwen aan de lerarenwoningen bereik je de volgende doelen:

- Als de lerarenwoning gebouwd is, is de overheid bereid om meer leerkrachten in Perete te plaatsen.
- Door belang van onderwijs te laten zien, gaan er meer kinderen naar school.
- Grote toename van het aantal meisjes die school afmaken.

Download tussenrapportageDownload eindrapportage